-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mazda Premacy
132 solgte biler i 2002 er svakt, også i Mazdasammenheng.
Først publisert i BIL 1 - 2003.
I den lille MPV-klassen er det vanskelig å komme utenom Mazda Premacy, den har egenskaper som gjør den til et attraktivt alternativ. Vår bil har en 1,8-liter med 100 hk under panseret, en motor som ikke gir sportslig drag, men som er fullt ut tilfredsstillende i en bil som dette og som har trekkraft nok også når lastekapasiteten utnyttes. Motoren er kvikk og arbeidsvillig over hele turtallsregisteret,og gearkassen er lett og presis; sammen gjør dette Premacy til en bil som oppleves som lettkjørt.
Førerplassen er ryddig, og selv om du ikke har like mange smårom som i mange av konkurrentene, oppleves dette som et praktisk førermiljø. Sittekomforten er god, avstanden til ratt og pedaler fungerer godt for de fleste. Premacy er dessuten oversiktlig både i trafikken og ved parkering. Bare bakover er det litt dårlig sikt,men den egenskapen deler den med konkurrentene.
Kjøreegenskapene holder høyt nivå – som vanlig fra Mazda – det gjelder også på vinterføre.Antispinnregulering er standard, og fremkommelighet og stabilitet på glatt vei er god.På dårlig vei er den litt stump og rister noe, men det er prisen du betaler for de sikre kjøreegenskapene.
Designen både utvendig og innvendig er moderne, og de praktiske løsningene er der. Den store bakluken gir en bred og høy lasteåpning, og bagasjerommet er rommelig også før du vipper frem eller tar ut seter, men når ikke helt opp i samme størrelse som for eksempel Zafira og Picasso.
De tre baksetene kan tas ut hver for seg, og ønsker du å bruke Premacy som fireseter kan du ta ut det midterste setet og montere de to gjenværende litt lengre inn i bilen. Sittekomforten er god, men for voksne kan setene være litt smale. Setene veier bare 12 kg og er enkle å ta ut og sette inn. Skulle du ønske plass til ekstra lange gjenstander kan du legge ned seteryggen på høyre forsete, og du får da 265,5 cm langt lasterom.
Premacy er en tiltalende bil, den har Mazdas meget gode kvalitet og driftssikkerhet, den har et praktisk interiør med stor fleksibilitet når det gjelder setearrangement, den har en kvikk motor, og designen er det ikke noe å utsette på. Kort sagt er dette en moderne liten flerbruksbil. Hvorfor har den så bare 0,3 prosent markedsandel i sitt segment?
Importøren sier: Vi har ikke vært flinke nok til å kommunisere bilens fordeler, og da spesielt sete- og bagasjeromsløsningene. Til tross for at den nå også kommer med to liters motor og kan leveres som syvseter, har de beskjedne mål for inneværende år også, og regner med å selge i underkant av 100 Premacy i 2003.
Bil sier: Produktet holder mål, men med en pris som ligger tett oppunder 250.000 kroner er den ikke billig. 1,6-liters motor ville hjulpet på prisen, og ville sammen med løsningen med syv seter gjort at Premacy hadde truffet en større kundegruppe. En skal heller ikke se bort fra det faktum at Mazda snart overtar importen til Norge selv, og at forhandlerne har hatt større fokus på Hyundai, også har hatt innvirkning på Mazda-salget generelt.
MAZDA Premacy 1.8 Exclusive:
Motor: 4-sylindret. Sylindervolum: 1839 ccm.
Effekt: 74 kW (100 hk) v/5500 o/min. Dreiemoment: 152 Nm v/3500 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. 5M.
Dekk: 195/55SR15.
Mål: Lengde: 434,0 cm. Bredde: 170,5 cm. Høyde: 160,0 cm. Akselavstand: 267,0 cm.
Sporvidde f/b: 146,6/147,0 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1350 kg. Tillatt totalvekt: 1770 kg. Maks vogntogvekt: 2970 kg. Maks taklast: 75 kg.
Bagasjerom: 420 liter (VDA).
Tankvolum: 58 liter.
Aks. 0 - 80 km/t: 8,0 sek.
Aks. 40 - 80 km/t: 7,2 sek.
Aks. 70 - 100 km/t: 5,6 sek.
Aks. 0 - 100 km/t: 11,2 sek.
Toppfart: 175 km/t
Forbruk snitt: 0,84 l/mil
CO2-utslipp: 201 g/km
Pris testbil: kr. 247.900,-
Aks. 0 - 100 km/t = fabrikkdata.
Forbruk i følge 99/100/EU.