-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Renault Mégane 1.6
Det er lite å sette fingeren på i Renault Mégane. Etter to år på markedet står den seg godt mot de helt nye konkurrentene.
Først publisert i BIL 6 - 1998.
Med Mégane la Renault seg nærmere tysk stil enn den tradisjonelle franske da den ble lansert for to år siden. Da tenker vi spesielt på fjæringskomforten. Det har tydeligvis slått an her i landet, for den har hevdet seg langt bedre enn forgjengeren Renault 19 på salgsstatistikken. I fjor solgte Mégane i over 3.000 eksemplarer, noe som gjorde den til bestselger hos Volvo Personbiler Norge.
Selv om Renaults 1,6-litersmotor trives aller best når den får jobbe litt, drar den jevnt over hele turtallsregisteret. Vil du kjenne at frasparket sitter, må du imidlertid bruke gearene og dra turtallet over 4000 o/min. Motoren, som er kombinert med en lettbetjent gearkasse, føles absolutt tilstrekkelig og er ikke masete. Den er rett og slett til å trives med.
Både førersetet og rattet kan justeres i høyden, slik at de aller fleste med "normalhøyde" lett finner seg en behagelig posisjon bak rattet. Det er derimot ikke like lett å bli fortrolig med rattstillingen. Rattet ligger mer enn det som godt er og toppen av det er derfor litt langt unna. De korteste og de lengste av oss vil nok føle at det kreves en tilvending for å bli dus med avstanden mellom pedaler – sete – ratt. Sidestøtten i ryggen kan bli bedre. Det tar litt tid å venne seg til de skråttliggende instrumentene, men oversikten er det ingen ting å si på.
Det er god takhøyde foran, men litt snau i baksetet. Benplassen er brukbar i baksetet med god plass for føttene under forsetet. I baksetet finner vi tre hodestøtter. Plassen er rommelig for to, men trang for tre voksne.
Brukbar plass
Bagasjerommet er ryddig og lett å utnytte. Sammenlignet med de mest naturlige konkurrentene, ligger volumet midt på treet. Vil du legge ned bakseteryggen for å få bedre plass, skjer det ved at sitteputen vippes frem før seteryggen legges ned, en løsning som gir et rommelig lasterom med god lengde. Jeg savner innvendig håndtak på bakluken. Hvis det blir nødvendig å løfte ut reservehjulet, holder en lur, liten hempe bagasjeromgulvet oppe slik at begge hender er frie.
Med utstyrsnivå RT omfatter standardutstyret også elektrisk drevne speil med avising, dimmer for instrumentbelysning samt armlene i midten av baksetet. At de utvendige speilene og støtfangerne er lakkert i bilens farge er også standard på RT, så får hver og en avgjøre om det er en fordel eller ikke.
Fast fjæring
Fjæringen og dempingen er forholdsvis fast, samtidig som styringen er kontant. På sine standarddekk er bilen forutsigbar og letthåndterlig ved dagligdags kjøring, men hvis den presses på svingete vei, gir den tidlig beskjed om understyring. Hjulopphenget, som består av fjærben, triangelarmer og krengningsstabilisatorer foran og skråstilte støtdempere, torsjonsfjærer og skråstilte bærearmer bak, arbeider behagelig og stille på normalt underlag. Bilen flyter fint over store ujevnheter, men på grov eller dårlig asfalt forplanter vibrasjoner seg over til karosseriet.
Alt i alt, med kjøringen av fem nyere konkurrenter friskt i minnet (se test på annet sted i bladet), står Mégane seg godt i sammenligningen.
RENAULT MÉGANE 1.6 RT:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1598 ccm. 66 kW (90 hk) v/5000 o/min. 137 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 175/70TR13.
Mål: Lengde: 412,9 cm. Bredde: 169,9 cm. Høyde: 142,0 cm. Akselavstand: 257 cm. Sporvidde f/b: 145,0/143,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1130 kg. Tillatt totalvekt: 1625 kg.
Volum: Bagasjerom: 348 liter (VDA). Tank: 60 liter.
Aks. 0 - 100: 11,5 sek.
Toppfart: 184 km/t
Forbruk by: 0,98 l/mil
Forbruk landevei: 0,59 l/mil
Forbruk gjennomsnitt: 0,73 l/mil
Pris: kr 192.500,-
Forbruk i følge EU-97 (93/116/EU)