-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mercedes med aktiv camber
Selv om Tokyo-messen primært er viktig for de japanske produsentene, har også flere av de europeiske noen godbiter på lur. En av dem er DaimlerChrysler som viser prototypen F400 Carving.
Det mest spennende ved F400 Carving er et nytt system som varierer camber-vinkelen på ytterhjulene med inntil 20 grader avhengig av veiforholdene. Brukt i kombinasjon med nyutviklede dekk gir det 30 prosent bedre stabilitet enn konvensjonelle systemer med fast cambervinkel og standard dekk. Dette øker veigrepet og dermed sikkerheten, spesielt på svingete veier.
Når utstillingsbilen kjører i svinger tiltes ytterhjulene innover slik at bare den indre del av dekkene har kontakt med asfalten. Denne delen av dekkene er avrundet, og et spesielt mønster sammen med en egen gummiblanding sørger for maksimal bakkekontakt. Når bilen kjøres rett frem er det den ytre delen av dekkene som er i kontakt med veibanen. Denne har et tradisjonelt mønster som tåler høye hastigheter og gir minimalt med dekkstøy.
Begrepet Carving er hentet fra alpinsporten og de korte, buete skiene som benyttes av dagens slalomkjørere for å oppnå raske svinger og best mulig kontroll. Systemet er fordelaktig også under nødbremsing. Da tiltes alle fire hjulene, og bremselengden fra 100 km/t kan reduseres med drøyt fem meter.
Men F400 Carving er utstyrt med mer fremtidsteknologi enn aktiv camberstyring. Blant annet har den fly-by-wire styring hvor sensorer plukker opp førerens dreining på rattet og sender denne informasjonen til en microcomputer som i sin tur gir impulser til styresystemet.
Den lekre lille roadsteren er også utstyrt med ny lysteknologi som forskerne i Stuttgart har utviklet. Fiberoptikk benyttes for å sende lysstråler fra xenonlys plassert under panseret til hovedlyktene. Tilleggslamper på siden av bilen trer i funksjon i svinger.
Designerne valgte å pakke all den nye teknologien inn i en dynamisk liten roadster for å demonstrere hvordan en fremtidig sportsbil kan nyte godt av teknikken.