-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Mercedes med aktiv camber
Selv om Tokyo-messen primært er viktig for de japanske produsentene, har også flere av de europeiske noen godbiter på lur. En av dem er DaimlerChrysler som viser prototypen F400 Carving.
Det mest spennende ved F400 Carving er et nytt system som varierer camber-vinkelen på ytterhjulene med inntil 20 grader avhengig av veiforholdene. Brukt i kombinasjon med nyutviklede dekk gir det 30 prosent bedre stabilitet enn konvensjonelle systemer med fast cambervinkel og standard dekk. Dette øker veigrepet og dermed sikkerheten, spesielt på svingete veier.
Når utstillingsbilen kjører i svinger tiltes ytterhjulene innover slik at bare den indre del av dekkene har kontakt med asfalten. Denne delen av dekkene er avrundet, og et spesielt mønster sammen med en egen gummiblanding sørger for maksimal bakkekontakt. Når bilen kjøres rett frem er det den ytre delen av dekkene som er i kontakt med veibanen. Denne har et tradisjonelt mønster som tåler høye hastigheter og gir minimalt med dekkstøy.
Begrepet Carving er hentet fra alpinsporten og de korte, buete skiene som benyttes av dagens slalomkjørere for å oppnå raske svinger og best mulig kontroll. Systemet er fordelaktig også under nødbremsing. Da tiltes alle fire hjulene, og bremselengden fra 100 km/t kan reduseres med drøyt fem meter.
Men F400 Carving er utstyrt med mer fremtidsteknologi enn aktiv camberstyring. Blant annet har den fly-by-wire styring hvor sensorer plukker opp førerens dreining på rattet og sender denne informasjonen til en microcomputer som i sin tur gir impulser til styresystemet.
Den lekre lille roadsteren er også utstyrt med ny lysteknologi som forskerne i Stuttgart har utviklet. Fiberoptikk benyttes for å sende lysstråler fra xenonlys plassert under panseret til hovedlyktene. Tilleggslamper på siden av bilen trer i funksjon i svinger.
Designerne valgte å pakke all den nye teknologien inn i en dynamisk liten roadster for å demonstrere hvordan en fremtidig sportsbil kan nyte godt av teknikken.