-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Mercedes lanserer pickup
Innen tiårets ende vil Mercedes ha lansert en pickup-truck for hele verden.
Det kom nærmest som lyn fra klar himmel da Mercedes-sjefen selv, Dieter Zetsche, opplyste at Mercedes innen 2020 vil ha en mellomstor pickup-truck i produksjon for å møte den økte interessen for slike biler. Mercedes blir første premium bilprodusent i Europa til å lansere biltypen.
Normalt kommer nyheter som små drypp i form av ubekreftede rykter og spionbilder om at nye modeller er på vei. Men ikke denne gang. Sjefen selv tro til.
Og siden bilen skal produseres av Mercedes-Benz Vans, la like godt varebilsjef Volker Mornhinweg til at en pickup-truck vil bli en del av selskapets globale strategi for internasjonal ekspansjon. Bilens lastekapasitet antydes rundt ett tonn.
Store markeder
Pickup-trucker er et verdensomspennende fenomen, men biltypen er nesten ikke eksisterende i Europa.
VW er eneste europeiske bilprodusent som bygger pickuper i betydelig volum, og deres hovedfabrikk for Amarok ligger i Argentina. Det europeiske pickup-markedet styres derfor i stor grad av de japanske produsentene med Toyota Hilux som den viktigste og mest kjente.
Nord-Amerika – og særlig USA – er uten tvil verdens største pickup-truck-markedet med modellene Fords F-serie og Chevrolet Silverado som de viktigste.
Flere aktører
Frem til for få år siden dominerte amerikanske merker markedet, men både Toyota og Nissan satser nå tungt i USA med mellomstore lasteplanbiler. Tundra er Toyotas største modell som konkurrerer fullt ut med bestselgerne.
Pickup-markedet er også stort i Thailand, Sør-Afrika, Australia og Sør-Amerika. Mercedes ser også Europa som et kommende marked for pickup-trucker.
Det ligger underforstått at Mercedes skal utvikle og produsere bilen selv, og at den ikke blir en omnavnet konkurrent slik som Renault Kangoo ble til Mercedes Citan.
Mercedes har også erfaring med pickup-trucker fra tiden de kontrollerte Chrysler/Dodge/Jeep.
Tidligere erfaring
Mercedes har dessuten lang erfaring med små lastebiler gjennom sprinterserien, men har ikke bygd pickup-trucker siden de i 1980/90-årene hadde en pickup-versjon av Geländewagen med ultrakort lasteplan. Bilen har vært å se blant annet på Oslo lufthavn, Gardermoen.
På nettet florerer det av hjemmebygde pickuper med basis i ulike Mercedes-modeller, men det nærmeste man kommer en fabrikkbil er 220 (W 114 - 1968) fra samarbeidspartneren Binz.
Men det er ikke kjent om Binz bygde flere enn denne ene bilen. En 180 B fra tidlig i 1960-årene ser også ut som noe mer enn hjemmesnekret.