-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Leasingansvarlig/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Kundefrontmedarbeider
-
Nardo Bil AS:
Chief Operating Officer
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Møller Bil Rud:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Takserer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Familieforøkelse:
Xpengs MONA er på plass
Nesten alle de nye kinesiske bilprodusentene lager et eller flere sidemerker. Her er et man har ventet på en stund: MONA fra Xpeng.
MONA betyr faktisk noe mer enn et kvinnenavn. Made Of New Ai er bakgrunnen.
Det kan kanskje virke litt krampaktig, akkurat som BYD som visstnok betyr Build Your Dream, men kineserne tar slikt på alvor.
Og MONA skal nok tas på alvor.
I hvert fall gjorde de norske Xpeng-forhandlerne det da konsernsjefen, Xiaopeng He, fortalte dem om planene for det nye undermerket da alle møttes i forbindelse med bilutstillingen i Beijing i forrige måned.
I dag dukket det første bildet av det nye merket opp på Xpengs Weibo-konto, sammen med et budskap som ikke var helt klart.
Bilen skal åpenbart omtales som Xpeng M03, men «er den første bilen i MONA-serien». Det høres forholdsvis bakvendt ut dersom MONA skal oppfattes som en egen merkevare.
Dem om det.
Startet med oppkjøp
Historien går tilbake til august i fjor da Xpeng kjøpte elbil-delen av bildelings-giganten Didi, og sa at det skulle resultere i et nytt bilmerke, kodenavnet MONA, og at den nye bilen og den nye merkevaren skulle holdes strengt adskilt fra hoved-brandet, Xpeng.
Videre sa de at den nye bilen skulle bruke Didis mobilitets-ecosystem og bane veien for en rekke modeller bygget i store volumer og plassert i segmentene rundt 150.000 RMB (20.000 dollar).
Bortsett fra rykter om at denne vil få en rekkevidde på mer enn 500 kilometer, vet vi foreløpig ikke mer enn det bildet viser.
Og der ser vi en kompakt bil med noe som ser ut som en notch-back – kineserne vil derfor kanskje kalle den en sedan. Fronten virker veldig akseptabel, på den måten at den har sin egen personlighet.
Men ellers ikke noe drama.
Vanlige sidespeil, synlige dørhåndtak, takstolper som er svarte for å la taket «sveve».
Den skal på markedet i tredje kvartal, og siden ideen, konseptet, ble presentert så grundig for norske forhandlere, må vi kunne regne med at dette også blir en eksportmodell.