-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
Bilia Norge AS:
Konserncontroller
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Axess Logistics AS:
Key Account Manager - Transport og Logistikk
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Stjørdal:
Servicemarkedssjef
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Bilia Norge AS:
Takstmann, BMW Skøyen
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilmekaniker og PKK kontrollør
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Moms på elbiler? Vent et par år!
Viktigste dagen i selskapets historie siden 4. mai 1904, sa Rolls-Royce sjefen. Han skulle bare snakke litt om en elbil.
Denne maidagen for nesten 120 år siden møttes Henry Royce og Charles Rolls og ble enige om å bygge verdens beste bil.
– Og i dag, sa Torsten Müller-Ötvös – RR-sjefen, – er jeg stolt over å kunne fortelle at nå setter vi i gang testing i vanlig trafikk av et ekstraordinært nytt produkt. En bil som vil løfte den globale elbil-revolusjonen til nye høyder og ende opp med det første, og fineste, superluksusproduktet av sin type.
– Dette er ikke prototyper, la han til, – dette er virkelige biler som skal kjøres rundt i hele verden, alle skal kunne se dem, og de første kundene vil kunne ta sin i bruk i det fjerde kvartalet 2023.
Det er selvfølgelig ikke mye han fortalte om detaljene, men han bekreftet at aluminiums-konstruksjonen som debuterte under Phantom i 2017 ikke bare var utviklet for forskjellige karosserityper, men også for forskjellige drivlinjer, og at det er den som også ligger under disse nye batterielektriske bilene.
For å få det hele til å stemme er det flere biler som nå legger ut på tøffe testøvelser over hele verden. Til sammen skal bilene gå 2,5 millioner kilometer.
Kuriøst nok føyes det til at det tilsvarer 400 år for en gjennomsnitts Rolls-Royce. Regner vi oss tilbake derfra finner vi ut at en typisk Rolls gjør litt over 6000 km. per år. Ikke akkurat taxi-innsats.
Men han kunne allerede nå avsløre det nye navnet.
Etter Phantom, Ghost og Wraith skal vi da få Spectre.
Jeg trodde det var navnet på et forbryteropplegg som truet hele kloden, men som han mannen som kjører Aston Martin med en golden gun klarte å ødelegge i siste sekund.
Her følger derimot navnet åpenbart sporet av noe overnaturlig – men samtidig, oppi hodet mitt, noe du ikke er helt sikker på at du egentlig har sett. Og det er vel kanskje ikke det som er meningen.
Som avslutning føyde han til at fra 2030 er det slutt på alt som heter intern forbrenning der i gården. Litt overraskende, kanskje. Eieren, BMW, har nemlig ikke sagt noe om når de skal være CO2-utslippsfrie.
Men selv om Müller-Ötvös avsluttet der, ga ikke presseavdelingen til Rolls-Royce seg.
De ville fortelle oss om elbilens lange historie hos dem, og om hvordan eldrift i virkeligheten er en del av produktets DNA.
For 120 år siden sa nemlig Charles Rolls at elbilen var komplett støyfri og ren. De vil kunne få stor utbredelse når vi får faste ladepunkter. Men det vil nok ikke skje på mange år ennå, sa han.
Det var da han kjørte sin egen Columbia Electric Carriage – importert fra USA og solgt av en av Singer symaskin-arvingene.
Rolls var så begeistret at han sørget for å få kontrakt med produsenten – men den ble revet over da han traff Royce og de ble enige om et annet løp.
Den bilen de to bygde sammen ble presentert i annonsetekster som ‘en bensinbil, silkemyk og stille som en elbil’.
Royce eide derimot aldri noen elektrisk bil, selv om han startet sin karriere hos Electric Light & Power Generating Company, og det tok ikke lang tid før han, 19 år gammel, i 1882, ble utnevnt til sjefselektriker.
Men så blir det litt vanskelig for presseavdelingen å gjøre noen overbevisende elbil-kobling før vi er i 2011. Det var da de viste 102 EX, også kjent som Phantom EE. En batterielektrisk versjon av datidens Phantom.
290 kW og 800 Nm i stedet for V12-motorens 338 og 720. De som kjørte den, sa at de manglet ingenting i det dynamiske bildet.
I 2016 kom 103EX, eller Vision Next. Den så jo virkelig radikal ut og tok skikkelig plass. Ikke bare på grunn av 5,9 x 1,6 meter (i høyden) og ganske frittliggende hjul.
Den så simpelthen ut som et kjempeinnsekt fra space som holdt på å sluke en vanlig Rolls-Royce baklengs. Den tradisjonelle radiatoren var det eneste som kunne ses av offeret.
Skal vi dømme etter bildene av de rullende elbilprototypene som nå skal ut på gater og veier i verden, kommer vi nok til å måtte vente noen år på noe som tilsvarer Next.