-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Kverneland Bil:
Innkjøper bruktbil
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
En forsmak fra Kina
NIO gir oss en forsmak på hva vi har i vente når kinesiske elbiler entrer Europa om kort tid.
Det er bare å venne seg til tanken – i løpet av få år er flere kinesiske bilprodusenter på det europeiske markedet. En av dem er trolig Nio, for på tross av en turbulent oppstartfase jobber de ufortrødent videre.
Foreløpig selges bilene kun på det kinesiske markedet, men det tar neppe lang tid før vi også har dem i Europa nå som elbilinteressen er for oppadgående også utenfor Norges grenser.
For et års tid siden omtalte vi Nio ES6, en direkte utfordrer til den varslede armada av el-SUV-er som skal på markedet i løpet av 2020.
Sist uke dro de sløret av sin tredje modell, EC6, som vi godt kan kalle en coupé-versjon av samme modell med en silhuett vi drar kjensel på fra modeller som for eksempel BMW X4 og Mercedes GLC Coupé.
Som resten av bilene fra Nio er også denne drevet av to elmotorer – en på hver aksel. Bilen skal tilbys i to utgaver, en basismodell med betegnelse «Sporty» og en toppmodell som skal hete «Performance».
Basismodellen får to 160 kW motorer, slik at samlet effekt blir på rundt 400 hestekrefter. Den skal ta deg til hundre på 5,6 sekunder.
En batteripakke med kapasitet på 70 kWt skal ifølge produsenten holde til en rekkevidde på 425 kilometer (vi får ikke oppgitt om dette er WLTP eller NEDC).
Performance-utgaven får 160 kW motor på forakselen og hele 240 kW på bakakselen slik at samlet effekt passerer 500 hestekrefter og du passerer de første 100 i løpet av 4,7 sekunder. Den samme batteripakken skal gi en rekkevidde på 435 km.
Men så overrasker Nio med å fortelle at de også skal tilby en batteripakke på hele 100 kWt som gir de nye modellene er rekkevidde på over 600 kilometer. Denne pakken skal også tilbys i Nios eksisterende modeller.
En interessant detalj er at Nios batteripakker er designet for å være utskiftbare. Selskapet har sågar utviklet helautomatiske batteriskiftstasjoner som de er i ferd med å rulle ut langs kinesiske motorveier.
Dette tilbudet er skreddersydd for kunder som abonnerer på Nios batteripakker – man kan nemlig velge mellom kjøp eller leie av disse.
Nio sier den nye modellen er på plass i Kina i september, og at prisen kunngjøres nærmere lansering. De har seriøse planer om å innta Europa, så det er bare å glede seg.