-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
VW gjør sine hoser grønne
Volkswagen tar grep for å redusere partikkelutslipp fra sine bensinbiler.
Tiltaket går ut på å montere partikkelfilter også i biler med bensinmotor. Til nå er det bare i kombinasjon med dieselmotorer slike har vært obligatoriske.
- Innen 2022 kan opp mot syv millioner biler fra VW-gruppen bli solgt med dette systemet årlig, hevder VW i en pressemelding.
Prosessen begynner i juni 2017, når Tiguan utstyrt med 1,4-liters TSI-motorer og 2,0 TFSI-motorene i Audi A5 får den nye teknologien. Andre modeller og motorgenerasjoner vil følge i tiden som kommer etter dette.
Dette er for øvrig ikke noe Volkswagen er alene om. Mercedes har hatt en S-Klasse bensinbil med partikkelfilter på veien et års tid og vil også gradvis standardisere partikkelfilter i bensinbilene.
Dette gjøres ikke for å møte nye krav, det klarer de uten, men rett og slett for å redusere utslippene.
LES MER I: Mercedes med elektrisk timeplan
Partikkelfiltre i dieselmotorer er allerede en etablert teknologi som har vist seg å fungere godt. Partikkelfilteret i bensinmotorene vil nå redusere partikkelutslippet i bensinmotorer med opptil 90 prosent.
- Vi har utviklet stadig mer effektive motorer som slipper ut mindre CO2. Ved å levere partikkelfilter som standardutstyr reduserer vi utslippene fra våre moderne bensinmotorer ytterligere, sier sjef for Volkswagen Groups forskning- og utviklingsavdeling, Dr. Ulrich Eichhorn.
Til tross for de ekstra kostnadene knyttet til kompliserte eksosrensesystemer, er Volkswagen også fast bestemt på å redusere utslippene i selskapets dieselmotorer. Dette er selvsagt avgjørende for å vinne ny tillit etter Dieselgate-skandalen.
- I fremtiden vil alle våre modeller være utstyrt med den siste og mest effektive SCR-katalysator-teknologien, sier Eichhorn.
- Ved hjelp av komparative analyser har uavhengige testorganer kommet til at moderne EU6 diesel- og bensinmotorer fra Volkswagen Group allerede er de reneste på markedet, sier Volkswagen i sin pressemelding.
De bruker som eksempel at Volkswagen Group er rangert som beste produsent av London-baserte Emission Analytics’ EQUA Air Quality Index http://equa.emissionsanalytics.com/ som har testet 440 av verdens mest populære bilmodeller.