Samtidig som Norge har mer enn 160.000 elbiler, er både rekkevidde- og ladeangst fortsatt viktigste argument for ikke å velge elbil, viser en undersøkelse Kantar TNS har gjort for Harald A. Møller.
Som i elbilens barndom står bilenes rekkevidde fortsatt som hovedutfordringen for dem som ennå ikke har valgt elektrisk bil.
På grunn av for dårlig offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur, suppleres nå rekkeviddeangsten i betydelig grad av ladeangst, viser den siste undersøkelsen Kantar TNS har gjennomført for bilimportør Harald A. Møller. Undersøkelsen ble lagt fram på Arendalsuka.
Basert på svar fra 2068 respondenter i juni, slår Anders Hovde i Kantar TNS fast følgende:
«Produsenter og importører av elbiler til Norge må sørge for biler med lengre rekkevidde enn dagens har.
Med unntak av Tesla blir rekkevidden til elbiler i dagens marked vurdert å være for lav og blir sett på som den viktigste barriere for ikke å kjøpe, og som den viktigste utfordring ved å eie.
Videre må markedet overbevises om at elbilen vil dekke transportbehovet også om vinteren. Vi ser at elbilenes vinteregenskaper trekkes i tvil.
Annonse
Fra myndighetenes side handler det om å gi garantier for at dagens økonomiske og praktiske incentiver videreføres. Det må også planlegges og informeres om videre utbygging av ladestasjoner rundt om i landet.
Med unntak av Oslo og Akershus er det tvil om incentivordningene videreføres, og man er skeptisk til lademulighetene. Spesielt gjelder dette resten av Østlandet og Nord-Norge.»
– Vi ser at de som kjører elbil (utgjør ti prosent av respondentene, red anm) er like eller mer tilfredse med bilen enn de som har bil med fossilmotor, sier Hovde.
Viktig med utslippsfritt At bilen er utslippsfri topper listen over viktige fordeler. Dernest følger momsfritaket, lav årsavgift, ingen engangsavgift og tilgang til kollektivfeltene som spesifiserte fordeler i undersøkelsen.
Men by og land skiller lag i vurderingen om kjøp av elbil.
Mens seks av ti i Oslo mener det er sannsynlig eller helt sikkert at deres neste bil vil være en elbil, mener seks av ti i Hedmark at det vil være usannsynlig.
Seks av ti som eier elbil mener fortsatt at rekkevidden er viktigste utfordring, mens bare en av ti mener lademuligheter der de ferdes er største bekymring. Få (bare 4,6 prosent) rangerer kapasitet ved ladestasjoner som viktigste utfordring, mens 15,2 prosent mener ladekøproblematikken er blant de to viktigste utfordringene.
Annonse
Dette oppgis som de viktigste grunnene til ikke å velge elbil:
* Dagens modeller har for kort rekkevidde (50,8 %). * Dekker ikke behovet til framkommelighet (32,0 %). * Tror praktiske fordeler som tilgang på kollektivfelt etc vil forsvinne (30,3 %). * Tror statlige økonomiske incentiver vil forsvinne (30,3 %). * For dårlige lademuligheter der jeg kjører (28,2 %). * Usikker på bilens vinteregenskaper (27,7 %). * Tar for lang tid å lade (19,4 %).
Andre funn i undersøkelsen:
* Lang ventetid på enkelte modeller. * For få modeller å velge blant. * El med 4x4 mangler i de lavere prisklassene.
Ifølge Norsk elbilforening er det nå drøyt 160.000 batterielektriske biler og i overkant av 80.000 ladehybrider på norske veier. Selv med Oslos omfattende nett av offentlige ladestasjoner, har miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (bildet) flere utfordringer med å dekke det stadig voksende behovet.