CO2-utslipp per merke

CO2-utslipp fra bilparken

Ingen CO2-reduksjon siste år

Innføring av CO2-basert engangsavgift på nye personbiler fra 2007 har gitt resultater, men nedgangen har for lengst stagnert. Forskjellene bilmerkene imellom er store.

Publisert Sist oppdatert

Gjennomsnittlig CO2-utslipp på bilene som ble solgt i 2005 var 175 g/km. Hittil i år er det på 159 g/km.

En undersøkelse utført av BilNorge.no / BilNytt.no og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser at hele denne reduksjonen skjedde umiddelbart etter avgiftsomleggingen 1. januar 2007.

De siste 12 månedene har det som tabellen under viser ikke vært nedgang CO2-utslippene fra nye personbiler.

"Oppbrukt" diesel-effekt

Nedgangen i CO2-utslippet som er oppnådd siden omleggingen, skyldes i hovedsak at nybilkjøperne har valgt dieselmotor framfor bensin. Etter at CO2-gevinsten ved dette ble tatt ut, bokstavelig talt over natten 1. januar 2007, har nedgangen i utslippene stått "på stedet hvil".

I 2005 var dieselandelen på nye biler 39 prosent. Fra årsskiftet 2006/2007 ble denne nær doblet, og det siste året har den vært på 74 prosent. Trolig er dette nå et normalnivå for dieselsalget også i tiden framover.

Peugeot best - BMW kutter mest

Undersøkelsen avdekker store forskjeller i CO2-utslippene fra de ulike bilmerkene. Av de 20 mest solgte merkene på det norske markedet, er Peugeot det som leverer biler med lavest CO2-utslipp, med et gjennomsnitt på 138 g/km.

Generelt selger de franske merkene (Peugeot, Citroën og Renault) biler med lavt CO2-utslipp, også i Norge. Mer overraskende for mange er det nok at et merke som BMW også ligger godt under gjennomsnittet.

BMW har siden 2005 redusert utslippet på bilene de selger i Norge med 39 g/km - fra 192 til 153 g/km. Som tabellen under viser, er ikke nedgangen for de andre "presitsjemerkene" like stor.

Powered by Labrador CMS