-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ingen CO2-reduksjon siste år
Innføring av CO2-basert engangsavgift på nye personbiler fra 2007 har gitt resultater, men nedgangen har for lengst stagnert. Forskjellene bilmerkene imellom er store.
Gjennomsnittlig CO2-utslipp på bilene som ble solgt i 2005 var 175 g/km. Hittil i år er det på 159 g/km.
En undersøkelse utført av BilNorge.no / BilNytt.no og Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), viser at hele denne reduksjonen skjedde umiddelbart etter avgiftsomleggingen 1. januar 2007.
De siste 12 månedene har det som tabellen under viser ikke vært nedgang CO2-utslippene fra nye personbiler.
"Oppbrukt" diesel-effekt
Nedgangen i CO2-utslippet som er oppnådd siden omleggingen, skyldes i hovedsak at nybilkjøperne har valgt dieselmotor framfor bensin. Etter at CO2-gevinsten ved dette ble tatt ut, bokstavelig talt over natten 1. januar 2007, har nedgangen i utslippene stått "på stedet hvil".
I 2005 var dieselandelen på nye biler 39 prosent. Fra årsskiftet 2006/2007 ble denne nær doblet, og det siste året har den vært på 74 prosent. Trolig er dette nå et normalnivå for dieselsalget også i tiden framover.
Peugeot best - BMW kutter mest
Undersøkelsen avdekker store forskjeller i CO2-utslippene fra de ulike bilmerkene. Av de 20 mest solgte merkene på det norske markedet, er Peugeot det som leverer biler med lavest CO2-utslipp, med et gjennomsnitt på 138 g/km.
Generelt selger de franske merkene (Peugeot, Citroën og Renault) biler med lavt CO2-utslipp, også i Norge. Mer overraskende for mange er det nok at et merke som BMW også ligger godt under gjennomsnittet.
BMW har siden 2005 redusert utslippet på bilene de selger i Norge med 39 g/km - fra 192 til 153 g/km. Som tabellen under viser, er ikke nedgangen for de andre "presitsjemerkene" like stor.