-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Bavaria Norge:
Salgsleder
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kalashnikov på hjul
Army 2018-utstillingen i Moskva er et stykke unna Pebble Beach. Men vi finner da ganske spennendenyheter der også.
Kalashnikov er vel mest kjent for sin modell AK-47 – der 47 står for det året denne riflen ble tatt i bruk. Og den brukes fremdeles. Det sier litt om at de gjorde noe veldig riktig da de utviklet dette våpenet.
Fremdeles jobber de med gønnere og annet innen død&fordervelse-industrien, og de er åpenbart også kommet langt med elektroniske våpensystemer. Men på forsvarsmessen i Moskva nå overrasket de med andre typer produkter også.
En elektrisk motorsykkel, spesialutviklet for militære landstyrker, er kanskje en logisk forlengning av det de ellers holder på med. Og til nød kan vi vel si at en hybrid buggy også kan ha militær nytte. Den ser litt ut som en elektrisk Twizy-aktig ting som de bygget for Moskva-politiet tidligere i år.
Men en elektrisk bil – de kaller den til og med superbil, og antyder at den skal rett i strupen på Tesla - akkurat den så vi ikke komme.
Med nydelig lyseblå farge og typisk retro-look – den så ut som en stasjonsvogn fra gamle Øst-Tyskland – er dette en bil som garantert hadde samlet masse oppmerksomhet blant superbilene på plenen i California akkurat nok.
Ikke minst på grunn av navnet. Fra et aggressivt angrepsvåpen som mange amerikanske veteraner har sett rett inn i – til en snill bil.
Det er designelementer her som er hentet rett fra det som i sin tid het Isch Kombi – en «modernisert» Lada på Fiat 124 basis. Det er mulig de har valgt retro-hylster over avansert elektro for å gjøre mulige russiske kunder trygge på at dette er basert på tradisjon – Isch var Russlands mest solgte familiebil i mange år.
Det er bare spredte informasjoner vi får om denne bilen. Batteri på 90 kWh for eksempel og noe om at det bare veier utrolige 50 kg. Det er også snakk om at en lading skal vare 350 km.
Gjennom nyhetsbyrået Ria Nowosti får vi også et spenstig utsagn fra produsenten: «Med denne teknologien skal vi stille oss i rekken av globale elbilprodusenter som Tesla, og konkurrere med dem alle».
Og så viser det seg når jeg roter videre på Kalashnikovs gøyale – på engelsk – hjemmeside, at de nå har vegg-til-vegg tilbud av myke produkter. Moteklær, paraplyer, hylster til smart-telefoner blant mye annet.
Plutselig ble det ikke så underlig at en våpenfabrikk bygger biler.
Kongsberg – nå er det deres tur!