-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ny miks gir renere luft
Det er for tiden fokus på lokale utslipp av partikler og NOx. Riktig miks på tanken gjør utslipp fra dieselbiler mindre skadelige.

Ifølge Shell viser tester at tilsetning av GTL (Gas to Liquids) i diesel reduserer lokale utslipp av partikler og nitrogenoksider (NOx). Shell tilsetter i dag opptil 50 prosent egenprodusert GTL i dieselen på Østlandet om vinteren.
– En reduksjon i utslipp av NOx og partikler er viktig for luftkvaliteten i storbyene på vinterstid, noe GTL viser seg å bidra til, sier produktekspert i Shell, Marit Soleim.
GTL – eller Gas to Liquids – er flytende drivstoff utviklet av naturgass. Når man fremstiller diesel av naturgass får man et produkt som brenner renere og mer fullstendig enn diesel produsert fra råolje. Resultatet er at utslippet av sot og partikler fra motoren reduseres.
– Shell har mange års erfaring med GTL både som blandekomponent i vanlig diesel og bruk av ren GTL. Undersøkelser viser at GTL har betraktelig lavere utslipp av blant annet NOx og partikler enn konvensjonell råoljebasert diesel, spesielt hos tunge kjøretøy - noe som er gode nyheter med tanke på luftkvaliteten i storbyene i vinterkulda, sier Soleim.
Allerede sommeren 2006 omtalte vi GTL som ble benyttet på Audis løpsbiler under 24-timersløpet på Le Mans. Den gang kom de edle dråpene fra et testanlegg i Malaysia med svært begrenset kapasitet.
Shells GTL som brukes i den norske dieselen fremstilles på selskapets GTL-anlegg i Qatar (bildet), som er verdens største av sitt slag.
Her blir naturgass omgjort til flytende drivstoff, et produkt som blant annet benyttes i transportbransjen i Tyskland og Nederland. Det ikke alle vet, er at Shells diesel på selskapets stasjoner i Øst-Norge, helt nord til Dombås, inneholder GTL.
– Shell har forsket på GTL i over 40 år, og har gjennomført en rekke tester med GTL i tungt trafikkerte byer rundt om i verden, både på tunge kjøretøy og personbiler. Disse testene har blant annet vist at busser, lastebiler og drosjer som kjører med høye konsentrasjoner GTL, bidrar til bedre luftkvalitet, forteller Marit Soleim.
Hvor mye GTL som kan blandes i dieselen er avhengig av kvaliteten på de andre blandekomponentene, samt tettheten av drivstoffet totalt.
Ren GTL møter i dag formelt ikke den europeiske kvalitetsstandarden for diesel, men ved å blande GTL i råoljebasert diesel kan man likevel dra nytte av de positive egenskapene som GTL har.
– Personbiler kan ved bruk av diesel som inneholder GTL først og fremst redusere sitt utslipp av partikler. Gjennomsnittsbilen på norske veier vil redusere sitt partikkelutslipp med opptil 20 prosent med diesel med 50 prosent GTL, mens tunge kjøretøy i tillegg også reduserer utslippet av NOx betydelig, forklarer Daniel Hind, markedssjef i Shell Retail i Norge.
– Prosentvis reduksjon i utslipp vil avhenge av motorteknologi, men hvis vi tar en lastebil med en nyere motor som et eksempel - vil denne kunne redusere sitt utslipp av NOx og svevestøv med opptil 18,5 prosent, med 50 prosent GTL-innblanding i dieselen, sier Hind.
Lokal forurensing og dårlig luftkvalitet er et kjent problem i mange større byer. Daniel Hind mener at bruk av diesel med GTL kan utgjøre en forskjell i positiv retning.
– Innblanding av GTL i råoljebasert diesel er et umiddelbart bidrag til renere forbrenning og reduserte utslipp, uten at det koster ekstra for forbrukeren, avslutter Hind.