Rekordsalg av elbiler

Det går mot tidenes salg av elektriske biler. Trolig blir det i år registrert 2000 elbiler. Nissan Leaf har alene 800 ordres. Og bilene kjøpes ikke bare av fiffen i Oslo vest.

Publisert Sist oppdatert

Jubel hos Birger N. Haug i Oslo. Der hadde aldri adm direktør Paal Jahrmann og salgsdirektør for Nissan Eva Henriette Næss drømt om den store pågangen etter Nisssan Leaf.

Adm. direktør Paal Jahrmann hos Birger N. Haug AS i Oslo hadde aldri drømt om at det skulle bli så stor interesse rundt Nissan Leaf. Kundene venter tålmodig i måneder på sin bil.

Og kundene er ikke bare fra Oslo Vest og Bærum, som noen onde tunger vil ha det til.

- Halvparten av de 350 kontraktene vi har tegnet for Leaf er gjort her på Økern, sier Jahrmann. Og det er i hjertet av Oslo nord-øst. Kundene er som alle andre bilkjøpere – de er verken rikere eller fattigere.

Det bekrefter også salgsdirektør Eva Henriette Næss ansvarlig for Nissan hos Birger N. Haug.

- Leaf blir i mange familier bil nummer to, sier hun. Det kommer alle typer innbyttebil, og de fleste velger elektrisk bil for første gang. Leaf konkurrerer mer med biler i Golf-klassen enn med andre elbiler.

Hittil er bare privatmarkedet bearbeidet. Nissan Norge har kontrakter på nesten 800 Leaf – halvparten er fra Birger N. Haug.

- Jeg tror vi er blant de forhandlere i Europa som har størst salg av elektriske biler, sier Jahrmann. På to måneder har vi tegnet 350 kontrakter og det kommer 10 til 20 nye i uka. Jeg hadde aldri forestilt med at suksessen skulle bli så stor.

Neste fase blir å bearbeide firmamarkedet, offentlige etater, kommuner etc. Men det har sine utfordringer.

- Det er et problem med leasing av elektriske biler, sier salgsdirektør Næss. Elbiler er fritatt fra merverdiavgift. Men ønsker man å lease en elbil, er reglene i dag slik at det må betales moms på leasingbeløpet. Vi må finne en løsning på dette, sier hun.

2000 elbiler i år
Hittil i år er det registrert 1509 elektriske biler. Med det volum av Nissan Leaf som ankommer Norge mot slutten av året, vil trolig antallet i år ligge på rundt 2000 biler. Dermed troner Norge som et av de aller største markedene for elektriske biler.

- Vi er blitt lovet 150 Leaf innen årets utgang, sier Jahrmann. De som bestiller i dag vil få bilen levert i februar/mars neste år. I 2012 regner Jahrmann med å selge minst 500 Leaf.

I Trondheim jubler Nissan-forhandler Geir Holum over kontrakter for 150 Leaf. Selv taxieiere i Trondheim vurderer å satse på Leaf.

Nissan vil nå autorisere flere forhandlere for salg av Leaf. Informasjonssjef Marina Bakkum i Nissan Norge bekrefter at flere forhandlere har vist interesse for å bli godkjent for salg av Leaf, men at det ikke er endelig klart hvem som vil bli autorisert.

Før man kan selge Leaf er det krav om kurs både innen salg og ettermarked, samt at forhandleren må gjøre noen investeringer

Registrerte elektriske biler hittil i 2011:

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken pr 15/11-2011

1)

Mitsubishi Miev

943

2)

Citroen Zero

184

3)

Peugeot IoN

154

4)

Think

135

5)

Nissan Leaf

84

6)

Tesla

25

Powered by Labrador CMS