Ny K-modell fra Mitsubishi

Egentlig forstår vi godt at Mitsubishi velger å debutere en slik bil to uker før Tokyo-utstillingen åpner. Mikrobiler har en tendens til å forsvinne i glitteret og stasen der. Ufortjent, denne bilklassen utgjør tross alt mer enn 30% av det totale salgsvolumet i Japan.

Publisert Sist oppdatert

Mitsubishi vil øke sin andel av k-segmentet med eK
Mitsubishi vil øke sin andel av k-segmentet med eK

Det tok ikke mer enn 21 måneder å få denne fra foster-stadiet til ferdig bil, og nå er den utstyrt med store ambisjoner: den skal få et volum på 10.000 i måneden. Klarer de det blir dette Mitsubishis største volum-modell og vil ryke forbi den ledende Lancer-modellen. Den vil samtidig øke Mitsubishis del av k-segmentet fra dagens 13 til 18-20 prosent, hvis de får det til. Prisen vil nok ikke være til hinder for en suksess, den er priset godt under Hondas meget populære Fit, men ser kanskje ikke fullt så bra ut.

Når det gjelder design er det selvfølgelig begrenset hvor meget man har å boltre seg å på i denne klassen. Når det gjelder sikkerhet også, men Mitsubishi påstår at her er det mange detaljer som løfter denne bilen opp i de høyere sfærer. Pedalsett og ratt som trekker seg vekk fra føreren hvis det smeller. En helt ny energiopptakende front som uten problemer møter 50 km/t frontkollisjonstesten og et meget stivere skall er med på å gjøre at Mitsubishi kaller den ”klassens sikreste uten å blunke.

Innpå 60 hester og nesten ikke vekt: disse bilene er ikke noen sinker i Tokyo-trafikken. Men hva er vel en sinke der? Alt står jo som regel allikevel.

Powered by Labrador CMS