-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Lakkleder/lakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Møller Bil Hamar:
Nybilselger
-
Møller Bil Hamar:
Salgstrainee/Juniorselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Bilmekaniker
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Porsche Center Son:
Avdelingsleder skadeverksted
-
Motor-Trade AS:
Salgssjef
-
Bilia Norge AS:
Resepsjonssjef
-
Møller Bil Trondheim:
Salgskonsulent nybil Audi
-
RøhneSelmer AS:
Operativ Salgsleder
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
Car-O-liner Norge AS:
Operational Manager
-
Møller Bil Kokstad:
Produksjonsleder
-
Møller Bil Bryn:
Kundefrontmedarbeider
-
Møller Bil Kalbakken:
Nyttekjøretøyselger
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Kundeansvarlig
-
DRIVE Mobility AS:
Leder salg og support
-
Werksta Bergen Fana:
Bilmekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Servicerådgiver
-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny, men klassisk
Morgan Plus Four, med 70 år gamle røtter
Det er mye rart som skjer. CEO hos erkebritiske Morgan heter Massimo Fumarol, og eldgamle Plus Four er modernisert. Men det virker ikke som noe av dette har endret Morgan-essensen.
Det er bare to år siden Fumarol kom til Morgan som CEO. Han ble hentet fra Lamborghini, så det er ikke tvil om at han kan noe om begrenset produksjon, håndverk og eksklusive kunder – selv om han vel beveget seg over til et annet segment da han flyttet til tradisjonsfabrikken i Malvern Link.
Tradisjon ja.
Det er klart du vil se forskjell på dagens Plus 4 og den opprinnelige +4 som ble produsert omtrent hele perioden fra 1950 til 2020.
Endringer underveis, selvfølgelig, men det største endringen hendte ikke på Genève-utstillingen i 2020 – siden den ble avlyst.
Levelig for to
Der skulle den nye bilen vært, bygget på den nye limte aluminiumplattformen som Plus Six allerede satt på. Den som faktisk gjorde det levelig for de to som deltok.
Plass for fører og passasjer hadde vært ganske begrenset tidligere.
Den største endringen skjedde derfor online da utstillingen skulle åpnet og gikk såpass under radaren at allerede nå er tiden inne for en Opus to av den nye Plus Fire.
«Skreddersydd som standard» er et uttrykk de bruker, og tenker vel på håndformede alu-karosseriplater festet til en rammeverk av ask.
Det er ikke der vi først og fremst finner nyhetene. Det er utenpå – først og fremst en forsiktig ny form på skjermene, som syns, og nye lykter som også syns, og en rekke aero-tricks som du må se bedre etter for å få øye på.
Aerodynamikk
Hvem trodde man skulle snakke om ny front splitter, og en ny diffuser der bak, når man snakker om Morgan som tradisjonelt har hatt omtrent samme strømlinje-egenskaper som en låvedør?
Ikke jeg – men slik er det blitt.
Ta også med at for £ 2.000,- ekstra i tillegg til £ 62.500,-, kan du få med en Dynamic Handling Pack som «understreker bilens engasjerende dynamikk».
Selv syns jeg mye av den engasjerende dynamikken forsvant da Morgan forlot sleide-forhjulsopphengningen som kunne låse seg midt i en sving slik at du hadde null fjæring.
Slik går ikke først og fremst ut over komforten – det er kampen om å holde bilen på veien som virkelig forsterker seg i slike situasjoner.
Forresten, nytt bakspeil, ny innvendig belysning og ny nøkkelring følger også med den nye Plus 4 som har rullet av samlebåndet (samlebåndet?) siden midten av mai.
Lav vekt
Det er fremdeles BMWs 2-liters turbo på 255 hk (og 350 Nm eller 400 Nm for automaten) som gjelds.
Med en vekt som bare så vidt tipper 1.000 kg er motorspesifikasjonene mer enn tilfredsstillende for de fleste.
Sekstrinns manuell tar deg til 100 på 5,2 sekunder. Med automatens inntil åtte trinn er tiden nede på 4,8. Begge topper ut på nesten 250 km/t.
Men uansett hvor moderne den er, og hvor bra prestasjoner og komfort den byr på – ingen er i tvil om at det er en Morgan når de ser en.
LES OGSÅ:
-
Morgan blander hardcore med batteri
Ja vel – la oss være enige om at elbiler er for pyser. Men la oss også være enig i at en tøff trehjuling er ganske basic. Med andre ord: kanskje vi kan godta en kombinasjon?
-
Morgans ferskeste bestselger
Det var en overraskelse da Morgan lanserte sin nye trehjuling i 2011. Det er ikke en overraskelse at de kommer med en ny versjon nå. Men at de ikke har klart å reparere den etter den første frontkollisjonen overrasker.
-
Morgan leker med tre
Morgan har for lengst bekreftet at det snart kommer en ny modell. Snart betyr i år, og den blir ikke elektrisk. Den skal både fyre og trille på tre. Og det skulle ikke forundre om karosseriet fremdeles fikk innslag av spanter av tre.
-
Morgans nye trehjuling
Da de droppet den siste lovte Morgan oss at de skulle komme med en ny. Nå ser det ut til at de holder ord.
-
En Morgan for villmarken
Morgan lanserer nå en spesialutgave for de som foretrekker annet enn asfalt som underlag for utfarten.
-
Original Morgan på veggen
Dette er en av de glade bilhistoriene fra koronaperioden. Og slutten på historien er at du nå kan få din egen Morgan-kunst på veggen. Bilder rammet inn i Morgan-ask av Morgans karosserisnekkere.
-
Morgan med turbo og sentrallås!
Morgan har introdusert en ny modell med 2019-detaljer om bord. Dessuten har de fått friske penger. Men det meste er som før.
-
Morgan slår gnister
Dere som har sett frem mot en avgiftsfri Morgan kan begynne å spare nå.
-
Markedsundersøkelse i april
Bilfabrikkene sier de viser konseptbiler for å studere folks reaksjon. Morgan ser ut til å ha funnet en enda smartere form for markedsundersøkelse.
-
Trehjuling på strøm
Den elektriske revolusjonen er i gang hos Morgan. Først kommer denne elektriske EV3, deretter et fullt modellutvalg av hybrider.