-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Kamp mot svart bilvask
Skattemyndighetene har bilvask under oppsyn. De siste årene har antall steder som tilbyr "håndvask" økt kraftig. Det er ofte så-som-så med regnskapene – og skattemyndighetene ønsker å få bransjen under bedre kontroll.


Bedriftene gir seg gjerne til kjenne gjennom enkle skilt i veikanten.
De siste årene er blitt en kraftig oppblomstring av tilbud om håndvask av bilen. Det er gjerne kombinert med tilbud om dekkskift, polering, oljeskift og mange har omfattende menyer. Det som ofte kjennetegner virksomheten er at de drives av innvandrere, at de holder til i eldre og billige lokaler – gjerne med kortvarige leiekontrakter. Mange av de ansatte kan ikke norsk og bedriften gir seg til kjenne gjennom enkle skilt i veikanten. De er ofte åpne 24 timer, syv dager i uka og det er i hvert fall ingen ting å si på arbeidslysten til de som jobber der.
Men det er ofte så som så med kvittering. Pengene flyter, og da myndighetene utførte noen enkle stikkprøvekontroller hos noen bedrifter fant man blant annet at mange av de «ansatte» ikke akkurat hadde alle papirer i orden. Mange hadde ikke oppholdstillatelse i det hele tatt og det ble ikke ført noen for lønnsregnskap. Det var «pengene rett i lomma» – både når kunden betalte og når eieren avlønnet sine «ansatte».
Skattemyndighetene har vaskebransjen under oppsikt. De tror det skjer en del «som ikke tåler dagens lys» – og ønsker kontroller. Det er bare et tidsspørsmål før man setter i gang. Planene er at det skal gjennomføres aksjoner der flere offentlige etater går sammen – alt fra Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Politiet og ikke minst NAV.
I en større konkurssak mot en taxieier i Oslo gikk også Ensjø Bilvask og Bilpleie AS konkurs. Bostyret fant flere kritikkverdige forhold. Eierne hadde blant annet fakturert kunder for merverdiavgift – uten at selskapet sto i momsregisteret. Konkursboet etterlot seg nærmest ingen ting til kreditorene.
Skattemyndighetene vil ikke si når de vil sette i gang aksjoner mot bilvaskebedrifter.
– Vi forteller aldri når vi kommer, sier en ansatt i skatteetaten. Men kontrolloppgavene er vanskelige.
Det blir aksjoner der flere etater ville jobbe sammen. Det har man gode erfaringer med fra restaurant- og kafevirksomhet. Man mener at noe lignende må skje når man skal gå de som vasker og utfører enklere ting på bilene, nærmere etter i sømmene.