-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Sikter mot null utslipp
Nissan proklamerte at de er på vei inn i nullutslippsalderen da de dro lakenet av el-bilen Leaf denne uken. Forventet lansering er i 2010.
Det kommer ikke som noen overraskelse at Think vil få stadig skjerpet konkurranse i tiden fremover.
En av de store aktørene som nå melder seg på, er Renault-Nissan-alliansen som denne uken viste el-bilen Nissan Leaf.
Bilen skal etter planen lanseres i Japan så vel som i Europa og USA. Toppsjefen i Nissan, Carlos Goshn, sier at Leaf er første skritt på veien mot en bil som virkelig har null, ikke bare reduserte, utslipp.
Under avdukingen av Leaf-konseptet, pekte Goshn på at Renault-Nissan-alliansen opprettholder en selvpålagt forpliktelse om videre forskning innenfor øko-vennlig teknologi for å øke effektiviteten og redusere utslipp.
Femseters kombikupé
Med en utvendig lengde på 445 cm og en akselavstand på 270 cm er Leaf en middels stor kombikupé med plass til fem personer.
Elektromotoren har en ytelse på 80 kW og et moment på 280 newtonmeter.
Batteripakken er plassert under setene og gulvet, og består av 48 moduler litium-ion-batterier.
Rekkevidden på en batterilading er oppgitt til 160 km. Ladingen kan skje over natten med et vanlig 220 volt uttak hjemme, eller i løpet av en halvtime med en spesiell hurtiglader (likestrøm, 50 kW!).
Avansert IT
Nissan legger opp til at Leaf skal være banebrytende også når det gjelder bruk av informasjonsteknologi i bil.
Gjennom tilkobling til et globalt datasenter, kan systemet yte support og sørge for informasjon og underholdning for sjåfør eller passasjerer 24 timer i døgnet.
En innebygget skjerm viser gjenværende batterikapasitet og oppnåelig rekkevidde, samt en oversikt over ladestasjoner i nærheten.
Leaf skal i første omgang produseres ved Oppama-fabrikken i Japan, og senere også ved Smyrna–fabrikken i Tennesse, USA.
Litium-ion-batteriene skal produseres i Zama, Japan, og det er planlagt batteriproduksjon også i USA, England og Portugal.