-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Nissan X-Trail med bensinmotor
Nissans 163 hk bensinmotor er nå på plass i X-Trail. Du sparer 14.000 kroner sammenliknet med dieselutgaven, men mister tilgang til 4x4 eller automat.
Når Nissan nå har puttet den store bensinmotoren fra Qashqai (163 hk/240 Nm) inn i X-Trail, er det 14.000 kroner å spare sammenlignet med samme bil med 130 hk dieselmotor, som til nå har vært eneste motoralternativ.
Men spørsmålet er hvor attraktivt det er å kjøre med bensin på tanken i en såpass stor SUV som X-Trail tross alt er?
For om du sparer de nevnte 14.000 kronene ved kjøp, får 33 ekstra hester, 0,8 sekunder raskere akselerasjon til 100 (9,7 mot 10,5 sekunder) og 12 km/t høyere toppfart (200 km/t mot 188 km/t), øker oppgitt forbruk med drøyt 30 prosent (0,64 liter/mil bensin mot 0,49 liter/mil med diesel).
Siden diesel i gjennomsnitt koster rundt en krone mindre enn bensin per liter, er kjøpsgevinsten raskt tapt.
Men viktigst av alt: 320 Nm moment gjør at dieselutgaven oppleves betydelig sprekere enn bensinvarianten. Det eneste X-Trail med bensin vinner på er støynivået.
Dårlig utvalg
Det er flere grunner til å holde seg unna den nye bensinmotoren i X-Trail. Den kan nemlig ikke leveres i kombinasjon med verken firehjulsdrift eller automatgir. Både snodig og trist, for i forrige generasjon av X-Trail var denne kombinasjonen ikke noe som helst problem.
X-Trail med 163 hk leveres altså kun med forhjulsdrift, men er ellers helt lik de øvrige X-Trail-utgavene. Den er tilgjengelig både som fem- og syvseter, og i Norge i utstyrsvariantene Visia, Acenta og Tekna.
Det Nissan faktisk trenger i X-Trail er en stor dieselmotor – 160 til 180 hk – i kombinasjon med firehjulsdrift og automatgir. Det har flere av konkurrentene.
Ikke det at Nissan/Renault ikke har slik teknologi i hyllene sine, de har så langt bare ikke funnet det regningssvarende å putte den inn i X-Trail.
Motor: | 4 syl. turbo bensinmotor, 1618 ccm |
Effekt: | 120 kW/163 hk |
Mål (LxBxH): | 464 x 183 x 172 cm |
Akselavstand: | 271 cm |
Egenvekt: | 1430 kg |
Bakkeklaring: | 21,0 cm |
Bagasjerom: | 135-1982 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t | 9,7 sek |
Toppfart: | 200 km/t |
Snittforbruk: | 0,64 l/mil |
CO2: | 149 g/km |
Pris fra: | kr 303.000 |
Pris som prøvekjørt: | kr 381.000 |