Norges flotteste tungberger?

Da Roar Josephsen for litt over ett år siden fikk beskjed om at han hadde fått sykdommen MS, var tanken om å gi opp fullstendig fjern. Isteden bestemte han seg for å realisere en drøm; han skulle bygge Norges mest optimale tungberger! Og bilen er realisert, en drøm av en tungberger hvor Roar har lagt inn årelang erfaring når det gjelder valg av utstyr og utforming på bilen.

Publisert
11 ansatte

Roar er en tvers igjennom trivelig fyr hvor smilet aldri er langt unna. Han satser på at de 11 ansatte skal ha en trivelig arbeidsplass og har sørget for overnattingsrom i 2. etasje i bygget han disponerer. Garderobe og dusjavdelingen inneholder til og med et stort boblebad!

Scania med alt!
Utfordringen når det gjelder å bygge den optimale tungberger er å klare å ha de lovbestemte 20% av vekta på forhjulene. I tillegg er det en utfordring å finne et aggregat som klarer å løfte mye selv med "brilla" skjøvet langt under kjøretøyet, som vi må på busser vi berger. For å få dette til, må man ha en 4-akslet bil, sier Roar bestemt.

Vekten foran har han fått til ved at det er to aksler og ved at der er lagt inn bly for 30.000 kroner. Bilen har nå en teknisk vekt på 16 tonn foran og 26 bak. Tomvekten på den 10 meter lange bilen fordeler seg med 15.100 kg på forakslene og 8.600 på bakakslene.

Til Spydeberg
Vi minner ham om at vi tidligere har skrevet om den optimale tungbergeren som tilhører bilbergingsfirmaet i Spydeberg, Martiniussen. Da smiler Roar lurt og kan fortelle at den bilen er solgt og i Spydeberg har man lagt inn en ordre på en 4-akslet MAN.

Da Roar bestilte chassiset fra Scania, la han på det utstyret det var mulig å få, treinnredning og isolerte sidevinduer er bare noe av utstyret. Dette er den første Scania vi har sett hvor alle ekstra brytere og plasser for brytere er benyttet. Utgangspunktet er en Scania R 144, 8x4 helluft, (dette er den første 4-akslede Scania med helluft bygd ferdig ved fabrikken) med en 530 hk-motor koblet til GRS900 gearkasse med retarder og Opticruise.

Vulcan V70
- Først tenkte jeg svensk aggregat, men endte opp på det amerikanske Vulcan, modell V70, som så langt er det største som er levert i Norge. En viktig detalj er at dette aggregatet klarer å løfte tungt selv med maksimalt utskyt på brilla. Vi berger mye buss og da er det viktig, kan Roar fortelle. Han driver nå firmaet Josephsens Bilberging AS, med 11 biler og like mange ansatte. Han har fulgt i farens fotspor som allerede i 1960 startet med BP bensinstasjon i Arendal, byens eneste. Hele tiden har de hatt avtale med Viking Redningstjeneste.

Aggregatet har komponenter som lett byttes ut og som hver for seg veier lite, et viktig poeng for Roar. For transport av vanlige hengere har han montert et hengerfeste på aggregatet. Dermed kan man koble hengeren direkte på uten bruk av kjettinger for sikring. En svingskive kan også lett monteres på aggregatet slik at en semitrailer kan henges etter.

Radiostyring
Bilen er videre utstyrt med to vinsjer på 23 tonns kapasitet, og han har fjernstyring på alt.

- Om en person sitter fast i et bilvrak kan jeg sitte ved personen og betjene vinsjene slik at jeg trekker akkurat passe, en viktig detalj, påpeker Roar.

Roar var en av de første som begynte med luftputer for å løfte opp tunge kjøretøyer. Han disponerer i dag to sett og kan med disse berge komplette vogntog på en måte som reduserer skader på kjøretøy og last.

Roar kan lette lufttrykket på luftfjæringa til alle de fire akslene individuelt. Om han f.eks letter trykket på første og siste aksel, får en akselavstand på bare 3.30 mellom de to akslene som har trykk mot veibanen, og bilen kan "snu på en femøring".

Powered by Labrador CMS