-
Prosjektleder
RSA Bil Drammen
-
Avdelingsleder
Etac Bil AS:
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
Customer success – kundekonsulent
DRIVE MOBILITY AS
-
Bilselger
Kverneland Bil AS
-
Driftsleder Bilskade
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Mekaniker
Herøy Bil & Maskin AS
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Teamleder
Birger N. Haug AS avd Oslo
-
Nyhetsredaktør/frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
-
Tekniker/Mekaniker
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Bilmekaniker
Nes Bilelektro AS
-
Inne Tekniker
NDS Group AS
-
Tekniker
Toyota Sør AS
-
Bilmekaniker
Toyota Romerike AS
-
Kunderådgiver
Toyota Romerike AS
-
Kundevert
Toyota Østfold AS
-
Kunderådgiver
Toyota Asker og Bærum AS
Ny engelsk sportsbil
Du er ute etter noe midt mellom Caterham Seven og Lotus Exige? Møt Elemental RP1.
Det dukker stadig opp nye, spennende ting på fire hjul i England. Noen overlever, Ariel og Radical for eksempel.
Det burde være et visst håp for Elemental også – selv om navnet kanskje ikke smaker så mye av entusiast.
Mye erfaring
Men mennene bak prosjektet forteller klart at dette er folk som har vært med på det meste.
John Begley, teknisk sjef, var med på McLarens F1 team og har senere jobbet på blant annet McLaren Mercedes SLR, 12C og P1.
Jeremy Curnow, prosjektsjefen, har vært hos Porsche, AMG og Lotus.
Designeren, Guy Colborne, har jobbet hos Pininfarina, BMW, Daewoo, Opel og Ford.
Og ellers finner vi erfaringsbaser fra så forskjellige ting som Nissans racing-aerodynamikk og Ginettas Supercupbiler.
Sammen har de altså kommet opp med et spennende prosjekt de - uten noen påviselig grunn - kaller Elemental RP1.
Minimalistisk
Det er en åpen, minimalistisk toseter bygget rundt en sentral celle (helt etter McLaren oppskrift). Den er bygget for å ta tre forskjellige motortyper og en hjelperamme foran til forhjulsopphengningen, mens bakhjulene er hengt på, dels ved hjelp av motor og girkasse.
Til den første prototypen brukte de aluminium i cellen, men på prototype nummer to, som de er inne på nå, er det mest karbon med noe bikube-aluminium i tillegg.
Lett og enkelt er åpenbart blant de viktigste kriteriene.
Godt med krefter også, forresten.
De tre motorene man har lagt opp til er enten en 1-liters Honda Fireblade som kan dra inntil 13.000 omdreininger. Eller en 1-liters Ford Ecoboost med inntil 180 hk. Og på topp kan du få en 2-liters Ecoboost med inntil 280 hk. Alle utstyrt med klikk-klakk kasse fra Hewland.
Lav vekt
Dermed er vi i det eksklusive området der bilene byr på godt over 500 hk. pr. tonn – 500 kg er nemlig et mål for denne konstruksjonen.
Ifølge de seks konstruktørene, som under hele forarbeidet satt ved hver sin maskin, spredt ut over hele England, og jobbet sammen på dette prosjektet, skal det bli en bil du fyller med nødvendig bagasje, tar med deg partner, kjører til Le Mans, stripper bilen, deltar i 24-timers med heder, pakker bilen og kjører hjem igjen.
Slik engelskmennene gjorde for mange år siden, og som McLaren F1 vel var den siste eksponenten for.
Tempoplanen nå sier ferdig med forsøk med XP2-prototypen, legge opp til en liten serie på et par dusin biler som kan leveres fra sommeren av, og deretter litt mer skikkelig produksjon – 100-150 pr. år fra 2016.
Ønsk dem lykke til.