Ny MAN-tid

MAN har lansert sin nye modellserie, en serie som inneholder imponerende mange nyheter. Frekt design og mye bruk av elektronikk og vedlikeholdsfrie komponenter preger serien. Til å begynne med er utvalget av varianter tynt, det betyr at F2000 skal selges lenge ennå. Lanseringen beviser at MAN har både ressurser og kunnskap til å stå på egne bein.

Publisert
20 komplette semitrailere

Trucknology Generation
– Allerede for 6 år siden begynte vi å skissere en ny generasjon lastebiler. Vi visste at vi ville bli stilt overfor nye krav fra både kunder og myndigheter og vi la derfor lista høyt med bl.a. bruk av data i lastebilen på et helt annet nivå enn hittil kjent. Vi lette etter et passende navn på den nye serien og besluttet oss for å kalle den for Trucknology Generation, forkortet til TG, kunne avtroppende toppsjef i MAN Nutzfahrzeuge AG, Dr. Klaus Schubert, fortelle under introduksjonen.

Toppen først
De første modellene som er lansert har fått forkortelsen TG A, og vi vil nok i tiden som kommer oppleve en rekke introduksjoner fra MAN. For når de nå slapp nyheten, begynte de på topp of the line med to lange førerhus for langtransport, et med lavt tak og et med høyt. Og det er imponerende førerhus tyskerne har tatt frem. Men ettersom modellutvalget er kraftig begrenset den første tiden, skal MAN-folket fortsatt selge F2000-modellen i over ett og et halvt år til.

Mye nytt
Den nye serien har nye rammer, nye førerhus, nye aksler, ny luftfjæring, nye elektronisk styrte skivebremser, nye dataløsninger, nytt gearskiftsystem fra Kongsberg og en ny helautomatisk løsning, en videreføring av Iveco/ZF-løsningen EuroTronic. Her er så mye nytt at det er umulig å gi en full rapport etter vårt første korte møte med bilen.

MAN har i TG-serien gjort sin største investering så langt. Og med denne lanseringen dok-umenterer MAN at de har både ressurser og kunnskaper til å stå alene. Når nyheten om at Volvo ikke får lov av EU å kjøpe Scania ble kjent, startet ryktene fort om hvem som da kan slå seg sammen. Scania og MAN ser ut til å passe bra sammen, men det sitter en toppsjef i Volkswagen som har uttalt at han vil bli lastebilprodusent, så kanskje han nå forsøker å få tak i Scania?

Nydelig design
Design er alltid vanskelig å vurdere. Vi synes MAN har lykkes med det de har gjort. Førerhuset med flatt tak virker noe sammenklemt, vinduene på siden virker noe små og man får assosiasjoner med eldre amerikanske lastebiler av "cabover-typen". Vinduene fortsetter i sideplatene bakenfor dørene på hver side.

På sidene bak er sideplatene ruglete, noe som gir spennende linjer og samtidig forsterker plat-ene. Fronten er umiskjennelig MAN, og her er detaljer som sørger for å føre vind med smuss forbi sidene av førerhuset uten å skitne til sideruter og speil. Baksiden av førerhuset er noe av det ryddigste vi har sett. Luftinntaket er integrert i bakerste del av førerhuset som er helt flatt.

Mangler solskjerming
På XXL-førerhuset er det ekstra vinduer over dørene, noe som skaffer lys inn i det store førerhuset. Problemet vi opplevde under prøvekjøringen, var at dette ekstra vinduet ikke har noen form for solskjerming og sola traff oss derfor rett i siden av ansiktet, noe som er irriterende. Den norske importøren forsikrer oss om at dette skal på med en form for solskjerming før bilene settes i serieproduksjon.

Når Volvo har et XL-førerhus, måtte MAN gå lenger og kalle sitt XXL. Med nesten flatt gulv og en ståhøyde på 2,10 meter og innvendig bredde på 2,36 meter, får man en solid romfølelse inne i førerhuset. Interiøret virker svært gjennomtenkt. Her har sjåfører fått være med på utformingen og resultatet er et interiør med mange store og ikke minst et uttall av små oppbevaringsrom.

Rattinnstilling
Allerede under introduksjonen kunne MAN-representanter fortelle at det til høsten kommer varianter av førerhuset som er smalere, altså for M-serien. Et kort førerhus i samme bredde som de lange kommer først i februar neste år.

De aller fleste lastebiler leveres med regulerbart ratt, men låse-innretningen varierer fra enkel til håpløst. MAN har gjort det enkelt, de har benyttet samme løsning som Renault på sin store Magnum. Man trykker ned en bryter i gulvet med venstre hæl og vips kan rattet beveges både i lengderetning og i vinkel. Når man finner at rattet er der man ønsker det, slipper man fotbryteren og innstillingen er fiksert. Elegant!

Informasjon på 18 språk
Instrumentene er nå som på en personbil. Fartsskriveren er flyttet ut til egen plass over frontruta som på Mercedes Actros. Instrumentene er lette å lese, og et stort display i midten gir sjåføren en rekke informasjoner. Til denne kommer det informasjon om noe er galt i form av klartekst som kan stilles inn på hele 18 språk. Det fine med displayet er for øvrig at man kan stille om fra mørk til lys bakgrunn alt ettersom man kjører i solskinn eller i mørke. I displayet leser sjåføren også av hvilket gear som er inne. Ellers har man satset på at sjåføren ikke behøver å ha informasjon om ting som er i orden. Kun når noe unormalt inntreffer kommer det informasjon på skjermen.

Vi har ved gjentatte anledninger kritisert MANs løsning med gearingsmønsteret dobbel H. Fortsatt sitter det ZF-gearkasser montert, men heldigvis har man gått bort fra den doble Hen. Ved hjelp av norsk teknologi fra Kongsberg Automotive har man innført det MAN kaller ComfortShift. Det er virkelig komfortabelt, en helt annen virkelighet enn før. Systemet bygger på at det ikke lenger er mekaniske stag mellom gearspak og gearkasse. Det igjen betyr mindre gjennomslag av støy fra motor, og når det er nevnt må vi på-peke at støynivået i de nye bilene må karakteriseres som meget lavt. Via slanger fra gearspaken settes kassa i de forskjellige gear via hydraulikk.

Powered by Labrador CMS