Ny Toyota Corolla lansert

Toyota offentliggjorde mandag sin nye Corolla som vil leveres som sedan og stasjonsvogn. Målsetningen er at den nye modellen skal befeste Toyotas sterke posisjon på det japanske hjemmemarkedet.

Publisert

Trenden mot stadig mindre biler med 1,0-liters motorer og på den andre siden store SUVer har frarøvet Corolla viktige markedsandeler de siste årene, både på det japanske og det europeiske markedet. I år har Toyota hatt stor suksess på begge disse markedene med småbilen Yaris, eller Vitz som den heter i Japan.

Toyota-president Fujio Cho sier målsetningen er å selge 11.500 Corollaer pr måned, 8.000 sedaner og 3.500 stasjonsvogner på det japanske markedet. Men Toyotas ønske er å nå et salg på til sammen 15.000 enheter i måneden, noe som kan synes ambisiøst siden salget i 1999 utgjorde til sammen 13.300 biler pr måned.

Den nye bilen skal i tillegg til hjemmemarkedet lanseres i USA og Europa, men presidenten ville ikke avsløre noen detaljert tidsplan for lanseringen. Han nevnte også at en kombi-versjon var aktuell på et senere tidspunkt. Ifølge Bilnytt forventes den europeiske introduksjonen å finne sted først om et år, og bilen skal ifølge samme kilde leveres i Norge fra tidlig 2002.

Toyotas presentasjon var godt timet, for om få dager skal Nissan vise sin nye Bluebird Sylphy sedan og om to uker er den nye Honda Civic på plass hos forhandlerne i Japan. Begge er biler i samme segment som den nye Toyota Corolla.

Målgruppen for nye Toyota er kjøpere i aldersgruppen 40 til 50 år med familier. –Vi skulle gjerne henvende oss til et yngre publikum, men siden gjennomsnittsalder for dagens Corolla-kunder er 59 år har vi lagt fokus på de godt voksne, sa Toyota-direktør Iwatsuki.

Bilen er designet ved Toyotas europeiske designsenter i Frankrike. Den er høyere og bredere enn dagens modell, og vil ifølge pressemeldingen bli levert med 1,3 og 1,5-liters motorer. På Toyotas japanske hjemmeisder finner vi også data for en 1,8-liters bensinmotor og en 2,2-liters dieselmotor. Alle bensinmotorene er utstyrt med moderne VVTi ventilteknikk, og de to største bensinmotorene vil bli pakket inn i biler med både 2- og 4-hjulstrekk.

Det har tatt 2 ½ år å planlegge den nye modellen som skal få en lavere pris enn sin forgjenger. Hvordan dette vil slå ut for norske kjøpere avhenger nok i stor grad av valuta-situasjonen.

Noen tekniske data (hentet fra japansk hjemmeside):

YTELSER
1,3 VVTi (2WD): 88 HK/123 Nm
1,5 VVTi (2WD/4WD): 105 HK/138Nm
1,8 VVTi (2WD/4WD): 125 HK/161Nm
2,2 Diesel (2WD): 79HK/147Nm

Vekt: Fra 1040kg

Mål: 436,5 (L) x 169,5 (B) x 147,0 (H)

Akselavstand: 260,0

Av Terje Ringen – Bilnorge.no

Stort bilde av sedan

Stort bilde av stasjonsvogn

Powered by Labrador CMS