-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Fransk Tesla – og vel så det
I fjor begynte de å kjøre Trophée Andros med elektriske racere. Ut av det ble Exagon født.
Trophée Andros er en av de heftigere isbane-seriene i verden. Kjørt på franske vintersportssteder, og derfor var det kanskje et poeng å gjøre dem eksosfrie. Så fra i fjor begynte løpene å gå med elektriske biler. 122 hesters batteribiler som gikk som hakka isbiter.
Det var et firma som het Exagon som bygde disse spesialbilene (det var for øvrig en sønn av Alain Prost som vant det første elektriske Andros-løpet i år), og nå har de kommet med, skal vi kalle det, produksjonsutgaven.
Bortsett fra Siemens-motorene, og selve driftsystemet, har ikke denne bilen noe som helst med racerbilene å gjøre. Her snakker vi en 2-dørs 4-seters GT modell, faktisk heter den det også: Furtive e-GT er modellnavnet.
Akselavstand på 278 cm, og den måler 447 x 191 x 133 cm. Vekten på 1600 kg forteller at her er det noen batterier om bord. 50 KWh faktisk, med 700 volt som påstås å kunne klare 7000 ladesykluser.
Rekkevidden er interessant oppgitt: 402 km ved 50 km/t, 288 km ved 90 km/t og ved 130 blir det 197 km.
Men heldigvis har konstruktørene gjort en Ampera her, utstyrt den med en forbrenningsmotor med konstant turtall som øker rekkevidden.
Ingen data er oppgitt for den, men de to el-motorene yter hver 125 kW, med andre ord: totalt 340 hk. Det gir da en toppfart som er elektronisk begrenset til 250 km/t. Nesten 290 kan den gjøre uten elektronikken. Og den serverer 100 km/t etter bare 3,6 sekunder.
Bilen har allerede vært en tur i Singapore og filmet en promosjonsfilm ved den franske paviljongen på Verdensutstillingen der. Det er lovet at pressen skal få sine første turer i løpet av våren, og neste år skal bilen være i produksjon.
Imens fortsetter el-moroa i Andros regi på isen.