-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Remarketing & Fleet
-
Hyundai Motor Norway:
Fleet Manager
-
Møller Bil AS:
Forhandlerutvikler
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Birger N. Haug:
Servicemarkedsdirektør
-
Motor Forum AS, Asker & Bærum:
Daglig leder
-
Møller Bil Bruktbilsenter Bergen:
Salgssjef bruktbil
-
Subaru Norge AS:
Teknisk leder - Subaru Norge AS
-
Norwegian Mobility Group AS:
Markedsansvarlig
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Mazda Motor Norge:
Servicemarkedsspesialist
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Takserer
-
Møller Bil Haugesund:
PKK-kontrollør
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Norwegian Mobility Group AS:
Produktsjef
-
Toyota Haugesund AS:
Verkstedsleder
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Mitt dekkhotell Røa AS:
Kundemottaker
-
Bertel O. Steen Innlandet AS, Lillehammer:
Bilmekaniker
-
Bolest AS:
Servicetekniker
-
Team Verksted AS:
Lakkerer
-
Automateriell AS:
Servicetekniker i Oslo - Oslo Nord og Østfold
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Daglig leder
-
RSA BIL Oslo:
Selger nybil BYD
-
Birger N. Haug AS:
Teamleder mekanisk verksted
-
Gundersen Bilservice A/S:
Biloppretter/ Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef - Ryen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Fornebu
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger - Ryen
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
En forsmak på Volvos fremtid
Med Concept Recharge gir Volvo oss en ide om hva vi har i vente i en karbonnøytral fremtid. Trolig er det neste generasjon XC90 vi får en forsmak på her.
Volvo kaller konseptet et manifest, og de ønsker med dette å vise mer enn fremtidig designspråk og produktstrategi.
De antyder hvilke grep de må ta for å redusere sine utslipp fra vugge til grav. Selskapet vil bare selge elbiler fra 2030 og skal være helt klimanøytrale i 2040.
Ved å benytte bærekraftige materialer og utstyre bilen med dekk fra resirkulerte og fornybare materialer, forbedre aerodynamikken og foreta en rekke andre tiltak, tar Volvo store grep gjennom selve bilen.
Når dette kombineres med å bruke fornybar energi i produksjonsfasen og i hele bilens levetid, mener Volvo de kan redusere en bils CO2-avtrykk med så mye som 80 prosent sammenlignet med en 2018-modell XC60, uten at bilen mister kvalitet og egenskaper typiske for merket.
De fleste som vurderer overgang til elbil er opptatt av rekkevidde.
– Det enkle svaret er å legge inn en større batteripakke, men det er ikke like enkelt som å sette inn en større drivstofftank i en fossilbil – større batterier gir økt vekt og økt karbonutslipp i produksjonen, sier Owen Ready, ansvarlig for Strategic and Brand Design hos Volvo Cars.
– I stedet må vi gjøre bilen mer effektiv for å øke rekkevidden. Gjennom Concept Recharge utforsker vi hvor effektiv en bil kan bli samtidig som den oppfyller kravene til plass og komfort i dagens SUV-er.
Volvo bruker allerede en rekke fornybare og resirkulerte materialer i dagens produksjon, men i Concept Recharge er dette tatt noen skritt videre med store innslag av naturlige materialer som ull, miljøvennlige tekstiler og lette komposittmaterialer fra naturlige kilder.
Dekkene er utviklet av Pirelli og er helt uten mineraloljer. De er laget av 94 prosent fossilfrie råvarer, inkludert resirkulerte og fornybare materialer som naturlig gummi, bio-silica, rayon og bio-resin.
I tillegg til bærekraftige materialer, elektrisk drivlinje og spesialdekk er også Concept Recharge gitt en form som gir minst mulig luftmotstand og derfor lengst mulig rekkevidde.
Samtidig er innvendig plass og praktiske egenskaper på høyere nivå enn i en tilsvarende fossilbil.
– Så lenge forbrukerne etterspør SUV-er er vi innstilt på å tilby dem biler som gir forventet sikkerhet og komfort, samtidig som vi hjelper dem å kjøre mer miljøvennlig, konkluderer Owen Ready.