Du ser elbussene deres daglig i Stor-Oslo, men nå vil kinesiske BYD også selge sine personbiler i Norge. Og hva er vel mer naturlig enn å starte i Norge?
Først ut av personbilene er BYD Tang. Bilen har vært på markedet noen år som ladbar hybrid, og kommer i andre generasjon også som ren elbil. Det er denne som nå er Norges-aktuell.
BYD omtaler Tang som en av verdens mest solgte modeller som ladbare hybrid. Den nye elbilen, BYD Tang EV600 har firehjulsdrift og en elektrisk rekkevidde etter den gamle NEDC-syklusen på 520 kilometer.
Annonse
WLTP-verdi er ikke oppgitt, men den ligger nok 20-25 prosent lavere.
Men det er ikke bare denne ene modellen som skal selges – BYD har også en serie yrkesbiler, og vil prøve seg med varebiler og lastebiler i ulike størrelser på det europeiske marked. Og altså, først i Norge.
– Norge er et naturlig sted å starte når vi planlegger å ekspandere i Europa. Markedet er det mest avanserte for elbiler i Europa, sier Isbrand Ho, adm. direktør for BYD Europa.
– Elbiler er akseptert i brede lag av befolkningen, og nettverket av ladestasjoner er godt utbygget. Vi vil nøye evaluere aksepten i dette markedet, men på lang sikt er det vår ambisjon å selge personbiler også i andre europeiske land, sier Ho.
Han legger til at de planlegger å lansere BYD eTrucks inneværende år, inkludert en kassevogn, lastebiler på 7,5 og 19 tonn samt en terminaltraktor.
PS! Torsdag ble det klart at RSA, importøren av Suzuki, Isuzu og Maxus, blir BYDs importør i Norge. De ønsker å knytte til seg nye forhandlere, men har også sin egen forhandlerkjede som trolig blir de første til å selge BYD Tang. Importøren håper å ha de først bilene i landet ved årsskiftet 2020/2021.