-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
2000 hester og faststoff
Man kan trygt si at det er ikke spesielt oppsiktsvekkende at noen kommer med en Hyperbil som skal presentere en gang i fremtiden. Det er også blitt vanlig at hver at prosjektene har sin egen spesialitet. Dagens er faststoffbatterier.
Navnet på selskapet som står bak denne nye er ganske passende: Automobili Estrema.
De skal gjøre ekstremt på italiensk lover de. Det betyr blant annet 1,5 mW, 2040 hestekrefter, og null til 200 miles (det vil si 320 km/t) på under 10 sekunder.
Andre detaljer fra drømmen: batteripakke på 100 kWt og derfor en rekkevidde på hele 520 km!
De navngir samarbeidspartnere også. De kaller batteripakken en hybrid som skal bestå av faststoff-batterier og superkondensatorer fra Avesta Battery Energy Engineering – et belgisk selskap.
Komponentene derfra skal samles av en annen batterispesialist: IMECAR Elektronik med base i Tyrkia og som allerede har kommet langt på batterier til fly.
En av batteripakkene, som er langt fra identiske, skal plasseres ved forakselen og sørge for mat dit. Mens den største legges mellom kabinen og bakakselen – sentral-batteri i stedet for sentralmotor?
Det blir en motor på hvert hjul.
Det snakkes om ekstrem energi-tetthet på 450 Wt/kg (eller 1.200 Wt/liter). Det gir en batterivekt for denne bilen på 300 kg, og gjør at Fulminea kommer til å veie ca. 1.500 kg.
Fulminea er her ment å bety lynrask – emblemet er et lyn i italienske farger – samtidig som man har Fulmen-navnet bygget inn der. (Så vidt jeg vet har det aldri vært noen hr. Fulmen som har hatt så tett forbindelse med strøm at Fulmen-navnet er hentet fra han).
Roberto Olivo gikk ut av Politecnico di Torino i 1979 og har siden beveget seg i det mangfoldige teknologi-miljøet i Torino&Omegn.
Automobili Estrema flyttet han imidlertid ned til Modena-området da han stiftet det i november i fjor.
Han forteller at bilen er på markedet andre halvår 2023.
Som alle andre eksklusiviteter skal også denne bygges i et begrenset antall. 61 eksemplarer sier han – men ikke noe om hvorfor et så underlig primtall.