-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Skoda fornyer Octavia RS
Nå kommer en midtlivs oppdatering av det sprekeste medlemmet i Octavia-familien. Kosmetikk og teknikk utgjør de viktigste endringene.
Det er bare et par måneder siden vi fortalte om facelift for de vanlige Octavia-modellene,og da er det selvsagt på sin plass å foreta tilsvarende grep på de sprekeste utgavene med tilleggs-betegnelse RS.
Man legger best merke til den nye fronten med en bredere grill og et større luftinntak i den nyutviklede støtfangeren. Frontlyktene har full LED-teknologi, og bak har bilen selvsagt en liten spoiler.
En kraftig diffusor understreker også sportsligheten, i tillegg til LED-teknologi også i baklysene.
Modernisert
Bilen har nye og bedre infotainment systemer, tilkoblingsmuligheter og førerassistansesystemer som også understreker de sportslige sidene. Utstyret er selvsagt hentet fra VW-familiens rikholdige delehyller.
Sammenlignet med en vanlig Octavia er RS-utgaven senket med 15 mm, og sporvidden bak er økt med 30 mm.
17-tommers hjul er standard, men Skoda tilbyr også pakker med 18- og 19-tommere om du er mer opptatt av utseende enn komfort.
Som sin forgjenger leveres Octavia RS med enten bensin- eller dieselmotor, den kan levers som sedan eller stasjonsvogn og med manuell girkasse eller DSG.
Spreke alternativer
Bensinmotoren har 230 hester og et dreiemoment på 350 Nm i området 1500 til 4600 omdreininger. Null til hundre på 6,7 og toppfart på 250 km/t.
Går du for dieselversjonen får du 184 hk, 380 Nm, 7,9 sekunder til 100 og toppfart på 232. Dieselutgaven kan, i motsetning til den som går på bensin, leveres med drift på alle fire. En stor fordel, siden det ellers kan by på problemer å få så mye moment effektivt ned i underlaget.
Som i andre Octavia-modeller har også RS den nye generasjonen av infotainment systemer. Også assistansesystemene er utviklet med ny teknologi.
Dersom man drar tilhenger, vil ‘’Trailer Assist’’ ta over styringen ved rygging. Vi kan også nevne Blind Spot Detection, som varsler om kjøretøy i blindsonen, og Rear Traffic Alert som overvåker området på siden og bak bilen ved rygging.
Såkalt Pre-crash kollisjonsbeskyttelse lukker vinduer og soltak hvis det er fare for en ulykke, strammer fører- og passasjerbelter og fungerer sammen med Front Assist.
Nye Octavia RS er på plass i Norge i mai, et par måneder etter de andre Octavia-modellene som kommer i mars.