-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
Porsche Center Gardermoen:
Servicerådgiver
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør og billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Billakkerer
-
INTAKT Bilskade:
Bilskadereparatør
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker/Tekniker
-
Bertel O. Steen Telemark:
Plassjef
-
Bertel O. Steen Larvik:
Servicemarkedssjef
-
Birger N. Haug AS:
Nybilselger - Asker og Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Hamar:
Biloppretter og Billakkerer
-
Møller Bilskolen:
Instruktør
-
Møller Bil Orkdal:
Klargjører
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder Klargjøring
-
Bilia JLR Import Norway:
Warranty specialist, Bilia JLR
-
Werksta Norge:
Regionleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Polestar
-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator, Trondheim
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Skoda Octavia 4x4: Hyttebil
Samtidig med lanseringen av Octavia stasjonsvogn kommer firehjulstrekkeren som passer for de med hytte på fjellet.
Først publisert i BIL 1 - 2005.
Skoda benytter samme Haldex-kobling i sine firehjulsdrevne modeller som Volkswagen, der det kalles 4Motion. Det innebærer at driften normalt er på forhjulene, men ved dårlig feste kan elektronikken kjapt overføre drivkrefter til bakakselen. Vår lille prøvekjøring denne gang besto av en kjapp runde i en tsjekkisk skog, som ikke ga all verdens utfordring. En vanlig forhjulsdrevet Octavia ville nok også kommet seg gjennom løypa uten større problemer. Skoda har klart pakke drivverket såpass godt at kapasiteten på bagasjerommet firehjulstrekkeren er uforandret i forhold til den vanlige stasjonsvogna, med 580 liter. Også bakkeklaringen er den samme, men 4x4 kan fås med en såkalt offroad-pakke som gir et par centimeter ekstra. Siden driftsystemet nødvendigvis bruker mer drivstoff, er tanken 5 liter større enn på den vanlige stasjonsvogna.
Det er bare to motor-alternativer i Octavia 4x4, enten bensin eller diesel. Begge har 6-trinns manuell kasse – DSG-gearet kan dessverre ikke leveres. De nye 4x4-versjonene vil i større grad skilles ut som egne bilmodeller med eget utstyrsnivå.
Prisene er ikke klare før på nyåret, men dagens Octavia har et påslag på rundt 30.000 kroner på 4x4-modellene.
Lengde: 457,2 cm. Bredde: 176,9 cm. Høyde: 149,5 cm. Akselavstand: 257,8 cm. Bakkeklaring: 13,8 cm. Bagasjeromvolum: 580 – 1620 liter. (VDA). Tankvolum: 60 liter.