Skoda Octavia SLX 1.6

Vi vet ikke om noen stasjonsvogn hvor klisjéen "mye bil for pengene" passer bedre enn på Octavia. Her er literprisen særdeles gunstig.

Publisert

Først publisert i BIL 11 - 1998.

Stort overheng bak og et kompakt hjuloppheng, det samme som i Audi A3, med langsgående bærearm og torsjonsaksel, skrufjærer og støtdempere, har gitt et bagasjeromvolum på 548 liter – skjult under rullegardindekselet – og en bredde mellom hjulbrønnene på en meter. Lasterommet er for eksempel 50 liter større enn på den 25.000 kroner dyrere halvbroren VW Passat. Kofferter med 55 cm høyde kan skjules stående under det nevnte dekslet. Når bakseteryggen, som er delt 50/50, legges ned, får man et tilnærmet flatt gulv i 1,7 meters lengde og lastevolumet øker til over 1.500 liter.

Det byr ikke på problemer å finne en god kjørestilling. Førersetet har høyderegulering og rikelig lengderegulering samtidig som rattet kan reguleres i både høyde- og lengderetning. Både førersetet og passasjersetet har god korsryggstøtte. Det er god sidestøtte til lårene, men sidestøtten i ryggen kunne vært bedre. Midtkonsollen gir god støtte til høyrebenet. I både for- og baksetet er det midtarmlene som kan vippes opp, og begge skjuler et oppbevaringsrom.

Kvikk motor
Vi har tidligere skrevet rosende ord om Volkswagens 1,6-liter med 100 hk, eller 101 hk som Skoda opererer med. Inntrykket endrer seg ikke selv om den i Octavia stasjonsvogn trekker 120 kg mer enn i for eksempel Golf. Motoren er fleksibel og kvikk i mellomregisteret, så frisk at vi først hadde mistanke om at det satt en 1,8-liter under panseret. Allerede i området rundt 2.500 o/min viser trekkkraften seg frem. Når vi leser av 2.300 o/min ved ca 80 km/t i 5. gear, føler vi derfor ikke noe behov for å geare ned straks vi kommer inn i en 70-sone.

Gearkassen jobber i fin harmoni med motoren. Den sjalter presis, men den krever en bestemt hånd. Ikke så å forstå at det er et tungt gearskift, men spaken må føres forholdsvis langt fremover og bakover – så vidt langt at bevegelsen hindres hvis armlenet er nedfelt.

Fjæringskomforten er fast, men uten å bli stiv. Hjulopphenget svelger ujevnhetene godt, store ujevnheter faktisk bedre enn små. Ved tidligere omtaler av sedanen, har vi pekt på et noe høyt støynivå i bilen. Motorstøyen er fullt ut akseptabel. Det er hjulstøy i form av romling som er hovedsynderen. Noe bedre ville det ha blitt hvis bilen sto på T-merkede dekk som er tilstrekkelig på en bil med toppfart 187 km/t, i stedet for de Vmerkede som vår bil var utstyrt med. Når det er sagt; stasjonsvognen er ikke verre enn sedanen, det åpne bakrommet bidrar ikke ytterligere til lydnivået. Det virker som det er gjort en god jobb med støydempingen rundt hjulkassene bak.

Human pris
Etter vårt første møte med Octavia stasjonsvogn, i Italia på vårparten, skrev vi i Bil nr 5 at prisene burde begynne på 199.900 for å være konkurransedyktige. Importøren har klart det bedre enn som så, for 1,6-liter LX koster i dag fra 185.000. Ett utstyrsnivå høyere – som blant annet innebærer oppvarmede og elektrisk justerbare utvendige speil, høyderegulering på førersetet, sentrallås, større hjul og innvendig åpning av tanklokk – betyr at du fortsatt holder deg under 200.000 kroner. Vår prøvebil hadde høyeste utstyrsnivå, SLX, som i forhold til GLX er ytterligere utstyrt med aluminiumfelger og elektriske vindusheiser på alle fire dører. Etter at Volkswagen overtok den tradisjonsrike tsjekkiske produsenten, er det ett punkt hvor det ennå er for tidlig å bedømme økonomien i å eie en Skoda: Bruktbilprisen.

Det finnes biler som har bedre komfort, som laster mer, som har mer krefter og er mer stillegående – og det finnes selvfølgelig biler som har høyere status – men når alle disse faktorene legges samlet på vektskålen, vil de veie tungt i forhold til nybilprisen. Skal du anskaffe ny stasjonsvogn, bør du sette Octavia på listen over aktuelle kandidater.

SKODA OCTAVIA SLX 1.6:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med en overliggende kamaksel og to ventiler pr sylinder. 1.595 ccm. 74 kW (101 hk) v/5.800 o/min. 145 Nm v/3.800 o/min.
Transmisjon:
Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, tromler bak. ABS.
Dekk: 195/65VR15.
Mål: Lengde: 451,1 cm. Bredde: 173,1 cm. Høyde: 144,8 cm. Akselavstand: 251,2 cm. Sporvidde f/b: 151,6/149,2 cm.
Vekter: Egenvekt m/fører: 1.325 kg. Tillatt totalvekt: 1.765 kg.
Volum: Bagasjerom: 548 liter (VDA). Tank: 55 liter.
Aks. 0 - 100: 11,7 sek.
Toppfart: 187 km/t
Forbruk by: 1,08 l/mil
Forbruk landevei: 0,60 l/mil
Forbruk snitt: 0,78 l/mil
Pris: kr 213.500,-

Powered by Labrador CMS