Skoda Octavia stv.

Skoda Octavia har neppe konkurranse når det gjelder plass i forhold til pris. Bagasjerommet rommer mer enn hos mange større konkurrenter.

Publisert

Først publisert i BIL 5 - 1998.

Med sitt lastevolum på hele 548 liter, når all bagasjen skjules under den liggende rullegardinen, er Skoda Octavia større enn familiebilklassens nestor når det gjelder plass, Ford Mondeo. Det betyr også at Octavia har omtrent 50 liter større bagasjeplass enn Volkswagen Passat og Fiat Marea. Også når det gjelder tillatt nyttelast hamler Skoda Octavia opp med biler som er et nummer større. Med sine 515 kg tangerer den for eksempel den tyngre og lengre Mazda 626 stasjonsvogn.

Det er imidlertid en forutsetning for å nyte godt av det rommelige bagasjerommet: Du må ikke bestille det som kalles "Level Loading Floor" som ekstrautstyr (leveres på utstyrsnivå GLX og SLX). Dette er et ekstragulv som danner et 75 liters flatt rom over bagasjerommets ordinære gulv. I og for seg en smart løsning, men jeg har et par ankepunkter: Når bilen er utstyrt med bagasjedeksel, er det lite behov for et separat, lukket rom. Dessuten er det begrenset hva slags gjenstander som får plass i et rom hvor den innvendige høyden er ca 10 cm. Selv om ekstragulvet kan foldes sammen blir sideveggene stående fast, og dermed har man liten glede av det som i utgangspunktet er bagasjerommets store fordel, nemlig høyden.

Enkelt og greit
Det rommelige bagasjerommet har ikke det gått på bekostning av benplassen i baksetet. Tvert i mot er det vel så god plass til baksetepassasjerenes ben i Octavia som det er i mange andre konkurrenter. Bak rattet er det lett å finne seg til rette, ikke minst fordi både setet og rattet kan justeres i både høyde- og lengderetning. Instrumenteringen er enkel og lettfattelig, uten fiksfakserier. Dashbordet har en smule hardplastpreg.

Hjulopphengene har samme konstruksjon som i Audi A3, nemlig triangelarmer, skrufjærer og fjærben foran, og langsgående bærearmer med torsjonsaksel, skrufjærer og støtdempere bak. Styringen er litt ufølsom rundt nullpunktet, men er ellers presis og kontant. Standardutstyret står ikke tilbake for andre moderne mellomklassebiler. ABS-bremser, høyt bremselys, pollenfilter, bagasjedeksel, 12-volts uttak og lys i bagasjerommet er noen av punktene på listen. Foreløpig leveres bare to kollisjonsputer, men når bilen kommer i salg her hjemme, leveres den også med sidekollisjonsputer.

Noe støy
Da vi tidligere kjørte sedanutgaven av Octavia, pekte vi på ett område hvor Skoda-fabrikken har en del å gå på før produktutviklingen er fullgod, nemlig støydemping. I stasjonsvognen står motorstøy og
hjulstøy for skylddeling på dette området. Under vår prøvekjøring i Italia ble ikke vindsus hørbar før hastigheten lå over 100 km/t.

Mens sedanen leveres med 1,6-liter/75-hesters motor som den minste, starter stasjonsvognens motorprogram med 1,6-liter som yter 100 hk. Neste trinn er 1,8-literen med 125 hk, og det er ingen tvil om at TDI-motoren på 90 hk vil inngå i motorprogrammet her i landet. Bilen produseres også med 1,8-liters 150 hk bensinmotor og med 110 hk TDI-motor, men det er tvilsomt om disse blir tatt inn til Norge. Salgsstart her hjemme ligger så langt frem i tid som i oktober. Skal vi våge oss på å tippe, vil prisen på billigste versjon ligge på 199.900 kroner.

DETTE ER SKODA OCTAVIA STASJONSVOGN:

Lengde: 451,1 cm. Bredde: 173,1 cm. Høyde: 144,8 cm. Akselavstand: 251,2 cm. Bagasjevolum: 548 l (VDA)

Powered by Labrador CMS