Opel Vectra 3.0 V6 CDTI stasjonsvogn

Rimeligste Opel Vectra stasjonsvogn koster 264.000, men er du ute etter noe ekstra, kan du velge fra øverste hylle og nesten doble denne prisen.

Publisert Sist oppdatert

Vectra stv.
Vectra stv.

Først publisert i BIL 6 - 2004.

Dagens Opel Vectra er den fjerde i rekken. Modellen har vokst markert i forhold til den aller første og er i dag en av de aller rommeligste bilene i familibilklassen. Bakseteplassen er meget god, selv med langbeinte bak rattet. Og bak den nedfellbare bakseteryggen er det et rikelig bagasjerom.

Den nye Vectra er en vellykket bil designmessig, smaken er forskjellig, men denne må sies å være langt lekrere i linjene enn forgjengeren. Innvendig får man en fin romfølelse og man finner seg raskt til rette bak rattet. Betjeningshendler er logisk plassert, bryterpanelet er oversiktlig og sikten ut og til sidene er god.

Vår bil har en 3-liters V6-dieselmotor med hele 177 hk og med et høyt dreiemoment innenfor et vidt turtallspekter, fra 1900 – 2800 o/min. Motoren er koblet til en 5-trinns automatisk gearkasse. Det gir fleksibilitet og komfort, og krefter nok for en fullastet feriebil, også med tilhenger.

Bilens yttermål og lange akselavstand gir god plass innvendig. Slår vi ned baksetet er det plass til lange gjenstander, lasterommet blir to meter langt. Bakseteryggen er delt i tre og kan legges ned med to muligheter, enten 1/3 eller 2/3. I bagasjerommet har Opel kommet med et system for sikring av last, kalt FlexOrganizer. Skinner sitter montert oppe langs sidene, i dette kan man feste forskjellig type festeutstyr etter hva man skal transportere, en enslig koffert, bæreposer eller en stor krukke.

Vi skulle gjerne sett at bilen var mer stabil rett frem, den er ivrig på å stikke til høyre eller venstre når veien er noe sporete, en ulempe som dekkene må ta skylden for. I vognkortet står det at bilen er typegodkjent med 215/55R16-dekk, på vårt eksemplar hadde importøren montert 225/45R17 – godt innenfor tillatt norm, men ikke gunstig for komforten, og går dårlig sammen med piggslitte norske veier.

Vectra leveres i flere utstyrsvarianter, bilen vi kjørte var den best utstyrte versjonen, som Opel kaller Cosmo. Det innebærer blant annet ESP, antispinn, ekstra tåkelys foran, elektrisk regulering av fører- og passasjerstol, regnsensor, alle vinduer elektrisk betjente, 12-volts uttak i bagasjerommet og lettmetallfelger. I tillegg har vårt eksemplar kjørecomputer, klimaanlegg og radio/-CD med 7 høyttalere. Totalt er det her ekstrautstyr for 16.000 kr., men på dette nivået savner vi cruisekontroll.

Vectra kan leveres med fire ulike bensinmotorer og tre dieselmotorer. I tillegg kan du velge mellom fem utstyrsvarianter. Lommebok og behov avgjør hvilken variant du velger.

Opel Vectra 3.0 V6 CDTI stasjonsvogn
Pris:
kr. 546.000,–
Motor: 6-sylindret V-motor. 2958 ccm. 130 kW (177 hk) v/4000 o/min. 350 Nm v/1900–2800 o/min.
Mål og vekt: LxBxH: 482 x 178 x 150 cm. Akselavstand: 283 cm. Egenvekt m/fører: 1730 kg. Tillatt totalvekt: 2265 kg.
Dekk: 225/45R17.
Bagasjerom: 530 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 – 100 km/t: 10,1 sek
Toppfart: 220 km/t
Forbruk blandet kjøring: 0,77 l/mil
CO2-utslipp: 208 g/km
Konkurrenter: Audi A6 Avant 2.5 TDI, BMW 525 D Touring og Ford Mondeo 2.0 TDCi Ghia.

Powered by Labrador CMS