-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Sensuell Opel
Opel deltar sammen med en rekke andre selskaper i det tyske INVENT-prosjektet. Oppgaven deres er å utvikle en bil som ser, tenker og styrer selv.
- Enkelt forklart kan denne bilen se, tenke og reagere riktig i ulike situasjoner, forklarer Bruno Praunsmändel som er sjef for Opels utvikling av avansert elektronisk utstyr ved det tekniske utviklingssenteret i Rüsselsheim. – Flere sensorer overvåker trafikkbildet i nærheten av bilen. Dataene analyseres av en computer som sender impulser til forskjellige innretninger som for eksempel denne trafikkassistenten.
Systemet anvender videokameraer og lidarsensorer (sensorer som fungerer tilsvarende radar, men som benytter laserstråler i steder for lydbølger). Fordelen med lidarsensorer er at de har omtrent samme rekkevidde som radar, men de dekker et vesentlig bredere synsfelt. De oppdager også forhold som gir redusert sikt, som tåke, regn eller snø.
Undersøkelser tyske ADAC har gjort viser at de daglige bilkøene i Tyskland koster samfunnet 13 millioner bortkastede timer bak rattet, 33 millioner liter drivstoff og er kostnadsberegnet til 250 millioner euro. I tillegg kommer alle påkjørslene som hyppig oppstår når trafikken står.
Trafikkassistenten beregner avstanden til foran- og bakenforliggende bil via sensorer i støtfangere og lykter. Føreren spesifiserer ønsket avstand til foranliggende, og dersom denne setter ned farten, aktiviserer trafikkassistenten bremsene uten at sjåføren selv må gripe inn. Stopper bilen foran, stopper også du. Og når han akselerer følger du etter i trygg avstand. Systemet kobles ut når hastigheten passerer 50 km/t, så det er kun ment for kjøring i kø.
Opel har planer om å sette systemet i serieproduksjon, men det er fortsatt noen år til det blir å finne i en vanlig bil. På sikt skal det også kunne kobles sammen med bilens navigasjonssystem slik at det kan geleide deg ut av et presset område.