-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Portugiser på fire
Hvem ante at det fantes annet enn kontrakt-bygging av biler i Portugal? VW og Seat lager vel fremdeles noe der. Og så UMM da. Men så plutselig dukket denne opp.
Av en eller annen grunn (ikke spør) var jeg på jakt etter biler-lagd-i-Portugal på nettet. Jeg kunne nemlig ikke huske andre enn UMM – noe av det styggeste du kan tenke deg, med verdens mest primitive dieselmotorer. Den ser ut som en gammel Landcruiser der to elefanter har satt seg – på hver sin side av panseret.
Men så fant jeg plutselig Luso.
Selvfølgelig vokser skepsisen når ikke noe på hjemmesiden deres er ferskere enn utgangen av 2012, men egentlig gir jeg blaffen. Dette var for sprøtt til at ikke dere også skal få ta del i det.
Det virker som et kitcar-firma, men med ganske spesielle ideer. For eksempel har de noe Mini-aktig. Bakfra ser det ut som et potent Renault 5 Turbo, som bare skal selges til banebruk.
Det hele skal ikke veie mer enn ca. 400 kg, og – som det står på hjemmesiden – med en Hayabusa eller en ZX14 er potensialet enormt.
I andre enden av skalaen har de en plast-reproduksjon av Porsches 356, som også kan leveres el-drevet – den heter selvfølgelig (og er en) Speedster.
Og midt mellom disse to finnes noe de kaller BUD-JET, en byggesettbil basert rundt en Ford Fiesta av fjerde generasjon.
Denne var det heller ikke noen fotografier av, så hvor langt denne er kommet aner jeg ikke. Noen av de andre konstruksjonene er fremført på levende film – ikke spesielt imponerende, men de er der. Bare søk på Lusomotors på YouTube.
Men den som virkelig fikk meg til å stanse opp var noe de kaller GT. Også den åpenbart bare et prosjekt, opprinnelig bygget rundt det chassiset de allerede har for noe Lotus Se7en-liknende.
«Men det holdt ikke. Nå skal vi komme med en mye smartere løsning», leser vi på siden deres.
Løsningen var smart, bokstavelig talt. De har tatt en Smart Roadster som sentrum av bilen, hengt på hjelperammer foran og bak, bygd inn en 240-hesters Honda S2000 motor foran og den driver bakhjulene gjennom en sekstrinns kasse.
De lover spesialsydde interiører i kullfiber og aluminium med mye skinn, og de sier at med denne basen skal de både bygge en skikkelig cab-backwards shooting brake, eller en ren convertible. Halv-roadster a la Smart, med stofftak er også en mulighet.
Dette gir i hvert fall begrepet donor-bil en helt ny mening.
Men de stopper ikke der, for denne GT-modellen skal også bygges som ren banemodell. Og da skal av en eller annen grunn chassiset fra Sev-N (som den heter) tilbake. Og egentlig er det nok ikke mye igjen av Smart’en heller, for her skal det dreie seg om en ren barchetta.
Det er ikke lenge før jeg skal besøke noen bilglade venner i Lisboa. Da får jeg kanskje bekreftet om dette er en feberfantasi eller et eventyr fra virkeligheten.