Det California baserte selskapet Tensor har laget en bil hvor du selv har kontroll på dataene.

Den første virkelige Robocar

Ingen hadde ventet å se Tensor på plenen under Montereys Car Week. Fremdeles er man heller ikke helt sikker på hva Tensor er. Er det den første virkelige Robo-bilen som tilbys vanlige kunder?

Publisert Sist oppdatert

Tensor er en ganske stor bil, luksuriøs blir det påstått, med forholdsvis konvensjonelt fem dørs fast back karosseri.

Du skal ikke ha sett på spesifikasjonene særlig lenge for å oppdage at her har du en lenger liste sensorer enn du noensinne har sett.

37 kameraer, fem lidar-enheter, 11 radarer og en uendelig rekke mikrofoner – også ultrasoniske, kollisjons-sensorer, vann detektorer, data radioer og meget annet – det må jo bety noe.

Særlig når du får vite at alt er skreddersydd til denne bilen, og at alle er utstyrt med rensesystemer som skal sørge for klar sikt uansett vær eller føre eller temperatur.

Bilen er åpenbart designet fra bånn, til å være din private Robocar.

Du ser det på andre detaljer også. Først og fremst at både ratt og avdelingen for aktivt fotarbeid er designet til å forsvinne når det måtte passe.

Dessuten er dørene motoriserte – ideelt skal du ikke behøve å ofre en eneste kalori på transporten. Bakdørene er forresten hektet i bakkant, men B-stolpene er fremdeles på plass.

Med andre ord, når Tensoren er i autonom modus.

Hvilket fremdeles kan ta litt tid – vi snakker enda ikke om at det er greit å gå å legge seg i baksetet og overlate resten til Robo.

Men vi snakker sannsynligvis om en bil som er nærmere til å kunne gjennomføre «kjør-meg-til-stassjon-og-så-kan-du-reise-hjem-og-vente-til-du-skal-hente-meg-igjen» enn noen annen bil.

Eat your heart out Tesla Cybercab.

Deler ikke data

Men den har noen andre kvaliteter også, vår nye bekjente. Den gjør alt den kan for å holde deg unna offentligheten.

Alle andre Robocars vi har hørt om er i stadig kontakt med Skyen. Alt, inklusive bilder fra interiørkameraene, formidles i sanntid til HQ via Skyen. Men Tensor-bilens eneste kontakt med der oppe er for å oppdatere kart og trafikkforhold og software, og den kan få hjelp derfra til å utføre spesielle operasjoner.

Men når pedalene er forsvunnet og rattet er sammenfoldet forblir alle dataene inne i bilen og deles ikke.

Hvis de har fått til dette må det bety at du burde ha muligheter for privatliv i alle biler, og ikke slik det er nå: at dersom bilen din har et sim-kort har du i realiteten gitt bort hele ditt privatliv og resten av din families også – for tretten generasjoner fremover.

Spesifikasjonene på sensorene ser solide ut, og du finner detaljer som vann-sensorer under bilen, for å hindre møter med for dype pytter. Vi snakker om komplett drive-by-wire, med en rekke reservesystemer som back up. Tre bremsesystemer for eksempel.

Kommuniserer med fotgjengere

En liten finesse er en liten skjerm i hjørnet av hver støtfanger der fotgjengere kan se på bildet at bilen har sett dem, og de kan se hva bilen planlegger som sin neste manøver.

Alt dette koster penger, og Tensor har ikke gitt noen indikasjon på hva bilen vil koste. Men det er åpenbart at den vil bli vesentlig dyrere en for eksempel Lucid Air som ikke er i nærheten av selvkjøring.

De har bare sagt at alle systemene for lengst er bygd om til de nye amerikanske selvkjøringskravene fra 2027 som forbyr noe kinesisk i autonomsystemene.

Tensor gir deg signal om at du er "sett"

Den må kjennes litt rart. Opprinnelsen til denne bilen var noe som het AutoX som, selv om det var amerikansk, levde mesteparten av livet sitt i Kina. Blant annet med 1.000 selvkjørende taxier i utkanten av Shenzhen.

AutoX var blant de tidligste sjåførløse taxi-tjenestene i Kina, men avsluttet virksomheten sin der for to år siden.

Nå har de imidlertid gjort det helt klart at bilen vil bli rettet mot privat-markedet og ikke taxi-markedet.

Hvilket vil begrense mulighetene litt, i og med at bilen ikke vil ha faste depoter den kan vende tilbake til for rengjøring, vedlikehold og oppdatering.

Det vil nok bety at bilen må nøye seg til å betjene hovedveier og de store riksvei- og motorvei-strekningene.

En taxi er bygget for å håndtere et begrenset geografisk område, men en Tensor må kunne dekke et helt kontinent. Da vil den ikke kunne håndtere de minste smågatene i storbyene.

I hvert fall ikke med en gang.

Men Tensor er ganske trygg på at bilens selv-lærings KI i hvert skal kunne beherske detaljene i hjembyen ganske raskt.

Hva skal vi så si om selve bilen (som forresten skal produseres hos Vinfast i Vietnam). Du kan få målene først: Lengde: 5528 mm. Bredde (med speil): 2261 mm. Høyde: 1720 mm (uten lidar). 1989 mm (med lidar). Akselavstand 3150 mm. 5 seter og 29 oppbevarings-volumer.

Dette er første gang jeg har sett ytre mål oppgitt med og uten sensorer, så la meg nøye meg med å si at moderne sensor-teknologi setter krav til designerne som de ennå ikke har funnet noen vellykkede svar på.

Powered by Labrador CMS