-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Volvo V40 1.8
Ingen store endringer, men litt bedre jevnt over, er resultatet etter at Volvo har oppgradert sin S/V40-serie.

Først publisert i BIL 11 - 2000.
Volvo S- og V40 er oppgradert i år, fase 2 som Volvo kaller det, men du må gå nærme for å se forskjellene i støtfanger og forskjermer. Under bilen er det derimot noen merkbare forskjeller. Blant annet er hele forstillingen redesignet og akselavstanden er økt med en cm. Sporvidden er også større og det er blitt plass til større hjul som standardutrustning. Målet med disse endringene er gjøre bilen mer komfortabel, særlig på dårlig vei. Det har Volvo lyktes med og V40 oppfører seg også en anelse mer sportslig.
Ellers er mye som før, for eksempel de svært gode setene, betjeningsvennlig dashbord og et vell av sikkerhetsdetaljer. Sidekollisjonsputer og sidekollisjonsgardiner er nå standard sammen med totrinns kollisjonsputer foran. Her vil kraften i oppblåsingen justeres etter hvor hardt sammenstøtet er.
Med 122 hk koster V40 264.900 kroner, men det er før ekstrautstyr. Forskjellige pakker hvor antispinn, klimaanlegg, fjernstyrt sentrallås sammen med skinn- og tredetaljer utgjør de viktigste elementene, øker prisen med 55.000 kroner. Volvo V40 stiller derfor i en egen klasse. Som stasjonsvogn er den blant de mindre for den stilige designen med avrundet bakluke stjeler mye plass. Det samme gjør hjulhusene inne i bagasjerommet. Biler som Peugeot 406 og VW Passat tilbyr mer plass for kronene. Samtidig er V40 rimeligere enn de små luksusstasjonsvognene fra for eksempel BMW. Men her kommer Volvoen litt til kort når det gjelder kjørekomfort.
Volvo V40 1.8:
Motor: 4-sylindret rekkemotor med to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. Kompresjon: 10,3:1. Sylindervolum: 1783 ccm. Boring og slaglengde: 83,0 x 82,4 mm. Effekt: 90 kW (122 hk) v/5800 o/min. Dreiemoment: 170 Nm v/4000 o/min.
Transmisjon: Forhjulsdrift. Femtrinns manuell gearkasse.
Bremser: Ventilerte skiver foran, skiver bak. ABS. EBD.
Dekk: 195/55UR15 (Michelin XT Energy).
Mål: Lengde: 451,6 cm. Bredde: 171,6 cm. Høyde: 142,5 cm. Akselavstand: 256,2 cm. Sporvidde f/b: 147,2/147,4 cm.
Egenvekt u/fører: 1285 kg. Tillatt totalvekt: 1770 kg.
Bagasjerom: 470 liter (VDA).
Tankvolum: 60 liter.
Aks. 0 - 100 km/t: 10,5 sek
Toppfart: 200 km/t
Forbruk bykjøring: 1,15 l/mil
Forbruk landevei: 0,63 l/mil
Forbruk snitt: 0,81 l/mil
Pris: kr 264.900,-
Forbruk i følge 93/116/EU.