-
Bertel O. Steen AS:
Salgssjef Mercedes-Benz Minibuss
-
Jensen & Scheele AS:
Plassjef, Jensen & Scheele
-
Jensen & Scheele Bil AS:
Bruktbilansvarlig, Jensen & Scheele
-
Hedin Automotive:
Salgsleder MG
-
RSA Bil:
Plassjef - RSA Bil Tromsø
-
Toyota Asker og Bærum avdeling Rud:
Salgskonsulent nybil
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
RN Norge:
Sales Operations Coordinator
-
Werksta Norway AS:
Kundemottaker og Takserer
-
RSA Bil:
Bilmekaniker/tekniker - RSA Bil Arendal
-
Werksta Norway AS:
Bilskadereparatører
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Salgssjef
-
Ragn-Sells Autoparts AS:
Selger proffmarked
-
Gromstad Auto AS:
Operativ salgssjef Audi
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger Zeekr
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger Skoda
-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Øst mot Vest - Del 2
Volvo er blitt kinesisk, mens BMW er tyskere enn noen gang. Vi lar splitter nye S60 prøve seg på BMW 3-serie.
- Del 1
Utstyr er mer enn luksus
Ribbet er vel å ta hardt i. Men til BMW å være er denne testens bil ganske lett utstyrt.
Det får man selvsagt igjen på pris, men trolig graver mange noe dypere i lomma for å øke premiumfølelsen noen hakk.
Samtidig, den har det du trenger.
Setene er fremragende, radioen er bra, og du har blåtann og fartsholder. Det er imidlertid ikke noen tvil om at løftet på denne siden vil bli merkbart når en ny 3-serie dukker opp i løpet av de neste to årene.
Du kan selvsagt kompensere ved å velge fra BMWs svært innholdsrike ekstrautstyrsliste, men alle som leste testen i nummer 6 tidligere i år, vet at det koster penger.
Volvoen derimot har fått bortimot søkke og snøre. Svenskene, vi kaller dem fortsatt det, har jo bygget opp et image basert på trygghet og sikkerhet.
Standard er den utstyrt med systemet som kalles City Safety som overvåker trafikken foran deg. I hastigheter opp til 30 kilometer i timen observerer den kjøretøy som befinner seg 6 – 8 meter foran bilen, og forbereder bremser for raskere respons.
Om du ikke reagerer vil den automatisk bremse og stenge gasspådraget for å redusere virkningen av et sammenstøt. Kjører du i under 15 kilometer i timen vil bilen bremses helt opp slik at du unngår en kollisjon.
Testens S60 er imidlertid utstyrt med en sikkerhetspakke som inkluderer radarstyrt fartsholder, blindsonevarsling, filskiftevarsling, og et rødt lys som stadig blinker i frontruta når du kommer for nær bilen foran.
Den har også det som Volvo kaller Intelligent Driver Information System, som overvåker kjøringen din, og utsetter informasjon fra for eksempel en tilkoblet telefon, eller andre ting om den registrerer at du bedriver intens styring, bremsing eller akselerasjon. Når du og situasjonen roer dere, kommer så informasjonen.
Tryllekunster
Både Volvo og BMW har vist at de kan lage gode motorer. Tyskerne har vist oss gang på gang at de kan lage motorer som er både sterke og med stadig lavere forbruk.
Volvo kommer til testen med sin nye toliters femsylindrede dieselmotor. Det vil si, helt ny er den egentlig ikke, fordi den baserer seg på den eksisterende 2,4-literen.
Kortere slaglengde betyr lavere forbruk, resultatet er blitt bra, og motoren oppleves som moderne. Den er stillegående og fleksibel. Likevel mangler den litt av det draget som du har helt fra bunnen av i BMWen.
Toliteren som vi hos BMW finner både i 316, 318 og 320 er det vi etter hvert kan kalle utprøvd.
Den er ekstremt effektiv, og gutta i hvite frakker finner stadig noen nye måter å presse forbruket noen prosent nedover. Samtidig merkes det litt at den begynner å bli noen år gammel.
Særlig når du starter bilen vibrerer og knakker det ganske mye. På biler med manuell giring og start/stopp merker du det nok særlig godt. Samtidig oppleves den som svært sterk, og står veldig godt til 3-serieopplevelsen.
LES VIDERE:
- Testvurdering og poeng BMW 3-serie
- Testvurdering og poeng Volvo S60