Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti
Skoda Yeti

Skoda på sitt beste

Etter å ha kjørt Skoda Yeti på veiene rundt Oslo, er vi overbevist. Dette er det beste Skoda har gitt oss i moderne tid.

Publisert Sist oppdatert

Skoda Yeti er skreddersydd for det norske markedet. Etter 20 mil bak rattet, i baksetet, og i et grustak i Lier, tør jeg hevde at dette er det beste som ”nye Skoda har gitt oss. Det sier en hel del.

Basert på samme plattform som blant annet Octavia og siste generasjon Golf, plasserer den seg et sted under firehjulstrekkere som Volkswagen Tiguan og Ford Kuga. Men egentlig er den smartere, fordi den utnytter plassen på en annen måte.

Verdensdebut i Norge

Skoda hadde lagt den aller første kjøringen av Skoda Yeti til Oslo. Årsaken var at bilen er konstruert for å ha allsidige kjøregenskaper, og våre veier er som kjent både krevende og varierte. Introduksjonen i Norge var et forhåndsarrangement over fire dager der 28 europeiske biljournalister, blant dem vi i BilNorge.no, fikk kjøre bilen.

Først om seks uker er det tid for offisiell lansering, og prøvekjøring av bilen arrangeres da i Slovakia.

Imponerende plass

Selve bagasjeromsplassen ligger under de større stasjonsvognene, men måten resten av bilen er konstruert på, gjør at den blir en plassvinner.

Den oppreiste seteposisjonen gjør at selv undertegnede på 1.90, ikke hadde noe problem med å sitte i baksetet. Yeti har arvet bakseteløsningen fra den mindre Roomster, noe som gjør at du kan regulere setene i lengderetning, samt fjerne det midterste setet, og skyve de to andre inn for å gi bedre plass.

Under vår kjøretur på svingete veier sør for Oslo, foretrakk vi heller å slå ned ryggen på det midterste setet som blir til et midtarmlene og gir god sidestøtte i svingene.

Mye rom

Takhøyden er stor, og med glasstaket som er ekstrautstyr får du meget god romfølelse inne i bilen.

Rom er det også mange av inne i bilen. Store rom for lagring, både i dørene, under og mellom setene.

Til tross for at bilen ikke er spesielt bred innvendig, er setene gode og med mange innstillingsmuligheter. Både sidestøtte og lårstøtte er god og gir et meget godt inntrykk.

Den opplevde kvaliteten på interiøret er også svært god – og gir en følelse for at kunnskap om hvordan man utvikler denne delen av bilen, må ha blitt overført innad i konsernet, ikke minst fra spesialister i Ingolstadt.

Raffinert

Det er imidlertid totalopplevelsen som gir grobunn for entusiasme hos en biljournalist.

Støynivået inne i bilen er behagelig lavt. Vi kjørte bilen både med 1,8-liters TSI bensinmotor på 160 hester, og med toliters common rail diesel på 140 hk. Begge utstyrt med siste generasjon firehjulstrekk fra Haldex.

Dr. Eckhard Scholz, som er sjef for teknisk utvikling i Skoda, understreket imidlertid at målet hele tiden hadde vært å gjøre Yeti til en målestokk for kjøreegenskaper på veien for denne type biler. Erfaringen vår fra telehivrammede norske veier, tyder på at de har lykkes.

Til tross for en markhøyde på 18 centimeter, er det marginalt med krenging, men likevel uten at bilen kjennes for stiv.

Styringen er presis – og selv om Yeti på ingen måte er noen sportsbil, vil den gi enhver familie en svært god kjøreopplevelse. Dette er en bil som passer like godt på sommerferietur nedover i Europa, som frem og tilbake til skolefritidsordningen eller fotballtrening.

Tre ting på en gang?

Praktisk, kjøreglad og jammen har den ikke terrengegenskaper også.

Ett hjul i hvert hjørne og en ganske firkantet design, gjør sammen med høyden Yeti til en bil du godt kan ta med ut på tur utenfor asfaltveier.

Trykk på Offroad-knappen, som er standard på firehjulstrekkerne, og du aktiviserer en hel liten elektronikkfarm som gir deg bedre kjøreegenskaper, både oppover og nedover bakkene.

Mer detaljer om dette når vi får bilen i test en gang mot høsten, og i Bil nummer 7 som er ute i juni, men ett lite triks er så smart at det må avsløres allerede nå:

Yeti er utstyrt med ”hill descent control”. Et system som mange firehjulstrekkere har for å hjelpe deg ned bratte bakker. Det sørger rett og slett for at ingen hjul låser seg, og at hastigheten holdes lav. Det normale når du bruker et slikt system, er at du har bilen i 1. eller 2. gir.

Det kan du selvsagt også på Yeti, men i tillegg kan du ha gearkassen i fri, og fremdeles bruke gasspedalen om du ønsker økt hastighet. Da bruker du ikke motoren til å dra bilen fremover, men gassen gir rett og slett, via elektronikken, beskjed til bremsene om å slippe opp mer for å øke hastigheten i nedoverbakken – rett og slett genialt.

To eller fire

Skoda Yeti kommer til Norge i september med fem forskjellige motorer, tohjulstrekk eller firehjulstrekk, og i første omgang mulighet for toclutch-kassen DSG i kombinasjon med en av motorene og forhjulstrekk.

Detaljerte priser er ikke klare, men Heidi Hiorth hos den norske importøren kan fortelle at Yeti med den minste motoren og forhjulstrekk vil starte på 245.000 kroner, mens en bil med den minste dieselmotoren, og firehjulstrekk starter rett under 300.000.

Ettersom dette var en forhåndsintroduksjon av Yeti, var det svært få tekniske data tilgjengelig. Det vi imidlertid vet er at den blir tilgjengelig med følgende alternativer for motor og drivlinje:

Bensin:

Diesel:

Motor

Effekt

Drift

Gear

2.0 TDI

105 hk

2WD

5-trinns manuell

2.0 TDI

110 hk

4WD

6-trinns manuell

2.0 TDI

140 hk

4WD

6-trinns manuell

2.0 TDI

170 hk

4WD

6-trinns manuell

Motor

Effekt

Drift

Gear

1.2 TSI

105 hk

2WD

6-trinns manuell
eller 7-trinns DSG

1.8 TSI

160 hk

4WD

6-trinns manuell

Powered by Labrador CMS