-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Ny Modus og stor Samsung
Etter en stund ble Espace til Grand Espace. Nå har Renault sannelig gjort noe tilsvarende med Modus. Samtidig sier de at de skal fylle på toppen med biler fra koreanske Samsung.
Nå er vel saken at Gamle Modus er blitt Grand men at det også er kommet nok en utgave som er enda Grandere.
La oss ta det om igjen: Modus er blitt ny. Nye linjer, 12 cm lenger enn den gamle modellen, men fremdeles godt innenfor grensene for en fornuftig bybil. Samtidig har den fått en storebror, litt lenger (403 mot 387 cm) som ganske logisk heter Grand Modus.
Begge bilene er bygget på en B-segment plattform de også deler med Nissan, og begge skal bygges i Spania og begge skal være klare tidlig i 2008.
Maks interiør
I forhold til den gamle er akselavstanden nå blitt nesten 10 cm lenger. Renault har brukt alle sine MPV-kunnskaper og sier de har skapt det maksimale av hva som er mulig ut av interiøret.
Seteløsninger, bagasjerom og annen innredning er selvfølgelig gjort så fleksibelt som det går an. Og den ekstra lengden gir et bagasjeromvolum som med sine 410 liter er 50 % større enn i den vanlige Modusen.
Sleidende, 60/40 bakseter som også kan legges helt flate gjør dette til en familiebil med muligheter, en virkelig mini-MPV.
Begge bilene får et drivlinje-program tilsvarende det den gamle bød på. Men i tillegg er jo også Renault ganske aktiv når det gjelder flexi-fuel motorer for tiden. Dersom de skulle bli aktuelle her hjemme igjen.
Mer fra Korea
Samtidig forteller Renault at i tillegg til Kalos, som er utviklet i Korea, kommer de til å bruke sin datterfabrikk der, Samsung, til andre formål også. Det er den største av dem, SM7 som skal hentes til Europa som 2009-modell.
I Europa, inklusive Russland, skal den markedsføres som Renault – det skal bli spennende å høre hvilket modellnavn den skal få. Den skal nok bli en slags erstatning for Vel Satis, som ingen noen gang forsto, og er jo atskillig mindre kontroversiell i form og fasong.
Samsung er for øvrig en fabrikk som øker produksjonen i imponerende grad. Fra nesten ikke noe for noen år siden, er de nå oppe på mer enn 150.000 i året, og skal bruke tre år til på å nå 300.000. Da hjelper det nok å få Renault til å hjelpe med å finne nye markeder.