-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Ny Modus og stor Samsung
Etter en stund ble Espace til Grand Espace. Nå har Renault sannelig gjort noe tilsvarende med Modus. Samtidig sier de at de skal fylle på toppen med biler fra koreanske Samsung.
Nå er vel saken at Gamle Modus er blitt Grand men at det også er kommet nok en utgave som er enda Grandere.
La oss ta det om igjen: Modus er blitt ny. Nye linjer, 12 cm lenger enn den gamle modellen, men fremdeles godt innenfor grensene for en fornuftig bybil. Samtidig har den fått en storebror, litt lenger (403 mot 387 cm) som ganske logisk heter Grand Modus.
Begge bilene er bygget på en B-segment plattform de også deler med Nissan, og begge skal bygges i Spania og begge skal være klare tidlig i 2008.
Maks interiør
I forhold til den gamle er akselavstanden nå blitt nesten 10 cm lenger. Renault har brukt alle sine MPV-kunnskaper og sier de har skapt det maksimale av hva som er mulig ut av interiøret.
Seteløsninger, bagasjerom og annen innredning er selvfølgelig gjort så fleksibelt som det går an. Og den ekstra lengden gir et bagasjeromvolum som med sine 410 liter er 50 % større enn i den vanlige Modusen.
Sleidende, 60/40 bakseter som også kan legges helt flate gjør dette til en familiebil med muligheter, en virkelig mini-MPV.
Begge bilene får et drivlinje-program tilsvarende det den gamle bød på. Men i tillegg er jo også Renault ganske aktiv når det gjelder flexi-fuel motorer for tiden. Dersom de skulle bli aktuelle her hjemme igjen.
Mer fra Korea
Samtidig forteller Renault at i tillegg til Kalos, som er utviklet i Korea, kommer de til å bruke sin datterfabrikk der, Samsung, til andre formål også. Det er den største av dem, SM7 som skal hentes til Europa som 2009-modell.
I Europa, inklusive Russland, skal den markedsføres som Renault – det skal bli spennende å høre hvilket modellnavn den skal få. Den skal nok bli en slags erstatning for Vel Satis, som ingen noen gang forsto, og er jo atskillig mindre kontroversiell i form og fasong.
Samsung er for øvrig en fabrikk som øker produksjonen i imponerende grad. Fra nesten ikke noe for noen år siden, er de nå oppe på mer enn 150.000 i året, og skal bruke tre år til på å nå 300.000. Da hjelper det nok å få Renault til å hjelpe med å finne nye markeder.