-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Spionbilder
Mot generasjonsskifte for pop VW
Volkswagen er i ferd med å fornye en av sine mest populære modeller. Her får du bilder og rendering av neste generasjon Tiguan.
Selv om elbilene dominerer i Norge, utgjør de fortsatt bare en brøkdel på det globale markedet hvor fossile modeller fortsatt råder grunnen. Det gjelder ikke minst Tiguan som er blant Volkswagens mest populære modeller.
Det var japanske produsenter som «eide» markedet for kompakte SUV-er ved starten på vårt millennium, men så våknet plutselig både tyske og franske produsenter, både de som vil være mainstream og de som kaller seg premium.
Tiguan var Volkswagens første alternativ i segmentet da den ble lansert i 2007. Populariteten vises tydelig gjennom registreringstallene fra OFV med totalt 31.277 registreringer frem til i dag – tall som kun er slått av Golf (103.247) og Passat (37.716) i VW-familien.
Og Tiguan er fortsatt så populær globalt at Volkswagen finner det bryet verdt å lansere en tredje generasjon som forventes på markedet i 2024.
Allerede er lett maskerte testmodeller ute på veien, og det har gitt vår dyktige illustratør godt grunnlag for å lage en rendering av hvordan han mener den endelige bilen vil se ut.
Andre generasjon Tiguan kom på markedet i 2016 og fikk en relativt omfattende facelift i 2020 (som inkluderte en plug-in hybrid), men den kan nok oppfattes som noe kantet i formene sammenlignet med nyere konkurrenter. Og vi ser at den nye modellen får mykere former enn dagens.
I fronten ser vi trekk hentet fra ID-modellene, inkludert en slankere grill, LED hovedlys og aerodynamiske luftinntak i støtfangeren. Men forbrenningsmotorer trenger mer kjøling enn elmotorer, så luftinntakene i sentrum er større.
Interiøret blir også kraftig modifisert, trolig fokusert rundt en stor infotainment-skjerm kombinert med digitale instrumenter.
Det er sannsynlig at Tiguan skal bygges på en oppdatert versjon av MQB-plattformen som ligger under dagens modell, og både milde og ladbare hybrider vil bli lansert. Den ladbare vil benytte en moderne 1,5-liters TSI-motor som i kombinasjon med elmotor varter opp med 272 hk.
Siden VW benytter egen plattform (EQB) for sine elbiler er det svært lite sannsynlig at Tiguan kommer som ren elbil.
Likevel har den fortsatt mulighet for å nå store volumer – VW skal ikke bli ren elbilprodusent før i 2033, selv om den norske importørene legger opp til vesentlig raskere taktomslag og skal være fossilfrie i 2025.
Ikke til Norge
- Fra og med 2024 skal vi kun selge helelektriske Volkswagen personbiler. Da er det naturlig at vi faser ut fossile modeller, og forenkler vårt modellprogram. Vi ser at stadig flere kunder velger å gå over til elbil, og for de som er glad i Tiguan er ID.4 eller ID. 5 et godt alternativ. Derfor har vi stoppet salget av Tiguan, sier Lars Joakim Hanssen, kommunikasjonssjef for Volkswagen i Harald A. Møller.