-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Bilskadereparatør
-
Norwegian Mobility Group:
Administrerende direktør
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Høvik
-
Bilia X:
Delelageransvarlig, Xpeng Lørenskog
-
Bilia X:
Regionsjef, Servicemarked Bilia X
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Ganddal:
Nybilselger
-
Møller Bil Lillehammer:
Kundemottak/takserer
-
Møller Bil Oslo Vest:
Servicemarkedssjef
-
Toyota Bilia:
Servicemarkedssjef, Toyota Seljord
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Ricardo med blod på tann
En av Audis mange hjelpere heter Ricardo. I gamle dager het det Harry Ricardo, og det var han og hans firma som sørget for at motorer sluttet å banke på grunn av for lavt oktantall i forhold til komp og forbrenningsrommets form. Moderne motorer kommer i stor grad fra ham. Nå kommer det også Le Mans seire derfra, og kanskje bygger de snart sin egen.
Torsdag hadde jeg avtalt å komme. SørEngland, ut mot Kanalen, litt inne i landet, men en bred, doven elv førte ut til saltvannet. Jeg kom i god tid før lunch, erfaringen sa meg at litt mindre kanskje ble gjort etter en engelsk lunch.
Enda mindre ble gjort denne gangen. For de stengte simpelthen hele greia og dro ut med seilbåtene sine. Og mistet verken oppdrag eller renommé av den grunn.
I dag er det tøffere. Og man er kommet meget lenger enn den ene, transparente, eksperiment-sylindreden Ricardo brukte i 20-årene for å fotografere forbrenningsprosessens forløp. Nå truer de meg for eksempel med Kvantitativt Laser-indusert Fluorescence. Nei takk, jeg tror jeg står over.
Men poenget er at den gearkassen som satt i Audien som vant Le Mans i år og den som satt i Audien som vant i fjor og som har sørget for at Audi har hatt 13 seire etter hverandre i denne perioden er utviklet hos Ricardo. Designet for clutchløs geraskifte ved full gass, det kan man kalle power-shift, og utsatt for 321 runder der det til tider var så mye vann at man vannplanet når det ble kjørt på fartsbegrenseren i depot-området – tror du ut og inn av vannplaning gir et og annet rykk i drivlinjen? var nok denne komponenten en viktig del av Audis suksess.
Konstruert av Ricardos egen avdeling for motorsport, akkurat som det sterkt reviderte karosseriet til PK Sports teamets GT3 Porsche. Der var det blant annet foretatt så vellykkede stressanalyser at da bilen seilet av høyvannet på banen og møtte railen med 200 km/t skjedde det ingen vesentlige skader verken på bilens eller førerens karosseri. Ikke bare kunne bilen kjøre videre, konstruksjonen var så grei at byttingen av kjølesystemet, som hadde erket smellet, skjedde på rekord-tid på grunn av et intelligent oppbygget skall.
Og nå snakker Ricardo om at de kanskje skal forsøke seg på egen hånd. Kompetanse på motorteknologi, transmisjon, opphengning og struktur burde gi visse muligheter, argumenterer deres motorsport-avdeling med. Samarbeide med universitetene i Brighton og Cardiff sikrer også faglig backing fra masse entusiastiske studenter. Motargumentet er at de ikke skal konkurrere mot egne kunder. Av de 500 motor, drivlinje eller system-prosjekter deres 1300 fagfolk jobber med globalt nå, er ikke så helt få koblet opp mot en eller annen motorsport-aktivitet.
Men det hadde vært morsomt å få Ricardo-navnet på fronten også, det er vel snart det eneste stedet på en bil han ikke har hatt det enda.