-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Møller Bil Hvam:
Daglig leder
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Rover 75 1.8 Club
Er du på jakt etter en bil med karakter? Rover 75 1.8 har karakter så det holder, og til tross for beskjeden motor-størrelse, byr den også på et snev av luksus.

Mangfoldet i den øvre delen av mellomklassen har aldri vært større og med 1,8-literen med 120 hk under panseret er R75ern å regne i luksusdelen av klassen. En konkurrent som for eksempel Peugeot 406 1.8 koster ca 250.000 kroner, mens rimeligste R75 1.8 koster 292.000 kroner og vår testbil koster 299.900 kroner. Vil du ha en større motor må du brenne av ytterligere 54.000 kroner og får da en to-liters V-sekser med 150 hk.
Arbeidsvillig firer
Rover 75 er ingen lettvekter og 1,8-literen har en tøff oppgave. Men med ca 12 kg pr hk er akselerasjonen absolutt godkjent. 0 til 100 km/t på 12,2 sekunder er ikke imponer-ende, men det er raskt nok til å holde følge med trafikken på travle Osloveier.
Du må bruke gearspaken relativt hyppig ved landeveiskjøring i norske hastigheter, det skal ikke store motbakken til før farten dabber av. Men legg inn fjerde- eller tredjegear, og du har et absolutt godkjent fraspark. 70 til 100 km/t i femte-gear på 12,6 sekunder indikerer at du helst skal legge inn et lavere gear ved forbikjøringer også.
Sammenlignet med den 2.5 V6 vi testet i fjor sommer, er 1,8-literen overraskende fleksibel i femtegearet. Det er først og fremst i de lavere gearene hvor V-sekseren får utnyttet turtallet og toppeffekten den drar skikkelig i fra 1,8-literen.
Lite sportslig
Nå er dette neppe bilen man velger hvis man vil ta ut sine sportslige ambisjoner innen bilkjøring. Rover 75 er det svenskene kaller en glidare, en bil som trives når tempoet er jevnt og det er langt til målet.
Kjøreegenskapene er trygge, men langt fra sportslige. Kvikk sving-kjøring skjer derfor mykt og i S-svinger blir det forholdsvis store karosseribevegelser. Veigrepet er det ikke noe å utsette på, men den sportslige karakteren glimrer med sitt fravær. Dette er en bil som innbyr til kosekjøring.
Utmerket komfort
Komforten er da også denne Roverens styrke. Lavt støynivå, riktignok litt avhengig av underlaget, sammen med en forholdsvis myk fjæring og demping, sørger for behagelig transport. Som støymålingene viser varierer støynivået mellom slett og grov asfalt svært mye, og vesentlig mer enn for den 2.6 V6 Connoisseur vi testet i fjor sommer.
For 1.8 Club vil vi anbefale å velge dekk som gir lite romlestøy. Vår testbil var utstyrt med dekk med hastighetsmerking V, men man kan trygt bruke dekk med hastighetsmerking H. Det alene vil gi litt gunstigere støynivå. Motoren hører du lite til ved vanlig kjøring, og den hissige 1,8-literen har et moderat støynivå også under akselerasjon.
Førermiljøet
Førerplassen virker, takket være instrumentene, noe gammelmodig. Men ta bort instrumentene, og du vil se at resten av førermiljøet ville passe inn i hvilken som helst moderne mellomklassebil. Moderat bruk av tre og tre farger sørger for at interiøret er moderne og samtidig passe retro.
Sittekomforten er det ikke noe å utsette på. Førersetet har høyderegulering som løfter setet mer i bakkant enn i forkant. De som vil ha litt ekstra støtte under lårene, blir derfor henvist til en lav sittestilling. Stoffsetene gir god støtte sideveis til både lår og rygg. Les hele artikkelen i BIL nr 9.