-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Mekaniker Kjøretøyverksted
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Inspirert av fortiden:
Skoda bygger unik GT, men kun i ett eksemplar
Ut av overflødighetshornet til Skoda renner det blant annet ut en serie spennende biler som heter ‘Icons get a makeover’ der de feirer en betydningsfull gamling og gir den en futuristisk behandling.
Denne gangen er det en av de minst kjente, og mest sjeldne, veteranene som hedres. Den spesialbygde 1100 kubikk sportsraceren fra 1957.
Den ble bygget i to eksemplarer, samtidig som de bygde to tilsvarende kupeer.
Vi tar med et uskarpt, og særdeles ukjent, fotoalbumbilde som faktisk viser alle fire samlet. Bildet fikk vi fra Michal Velebny og nå er vi inne på noe helt annet, typisk Skodask.
(saken fortsetter)
Lange tradisjoner
Svært ofte treffer du folk der som jobber i tredje eller fjerde generasjon. Michal er et typisk eksempel. Han er koordinator på fabrikkens fantastiske museum og depot og arkiv, og sto blant annet bak gjenoppbygningen av coupé-utgaven av 1100 raceren i fjor.
Det må ha vært litt spesielt, for hans far, Dusan, hadde bygget racermotorer og stått for testing av de bilene Michal har på museet nå. Mens det var onkel Milan som sto bak dobbel-kam motoren til disse fire racerbilene.
Farfar Josef var også Skoda-mann hele veien, men han jobbet med karosserier. Fra 1946 var han innom alle karosseriene Skoda bygget og han endte med ansvar for den revolusjonerende, selvbærende 1000 MB.
Der kunne jeg trukket inn en ny slekt. Jaroslav Kindl, mannen som tegnet karosseriene til 1100 racerne, og hans familietre, men nok er foreløpig nok.
Inspirasjon
Den åpne bilen har altså vært trillet inn i designsenteret og vært inspirasjonen da designerne skulle gjøre enda en Ikon-makeover.
De tidligere har vært basert blant annet på 130 RS, Felicia og den nydelige Rapid Monte Carlo.
Med sin Vision GT har vel designerne beveget seg lenger unna originalen enn de gjorde tidligere.
Inntrykket er en futuristisk racer, inntil vi ser litt nærmere etter.
Laaaaangt panser, lav front, luftuttak på sidene, kort hekk bak bakhjulene, og førerplassen langt akterut.
(saken fortsetter)
Ren racer
Men her er det bare plass til en person, ingen co-driver. Og det du ikke kan se, men kunne gjette deg til, er at denne er batterielektrisk og byr langt fra på en fire muntre sylindre med to overliggende kamaksler.
Svære, moderne hjul, headup-display som mates rett inn i hjelmen og noe de kaller ‘aktiv cockpit’ som skal kompensere for de enorme g-kreftene designerne ser for seg her.
Både i splitteren foran og vingen bak er det aktive aerodynamiske hjelpere som skal «sikre optimale kjøreegenskaper i alle situasjoner».
Siden det ikke finnes bilutstillinger lenger har Skoda funnet et event på designmuseet i Brussel i januar for å få vist den frem når den er ferdig bygget.
Jeg ser ingen grunn til at ikke den norske importøren kan få hentet denne hjem til en eller annen anledning senere.