-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer

Småbilen som selger
Smått, men uinteressant?
Etter noen år med familiestore elbiler, er tiden her for å lansere små bybiler. Men kommer vi til å kjøpe dem?
Dette er høsten for frislipp av en rekke små, bynyttige og lettparkerte biler. Og da snakker jeg om biler som er under fire meter etter der omkring. Det er bare å nevne Citroën C3, Hyundai Inster og Dongfeng Box som tre viktige nyheter.
Men først litt historieoppdatering. Norske Think, en liten toseter, vekket nordmenns elbilinteresse, og særlig etter frislippet av dem i kollektivfeltene. Kewet/Buddy var enda mindre.
Den norske elbilrevolusjonen startet høsten 2010 med lanseringen av japanske i-MiEV, en elektrifisert utgave av biltypen Kei, men forlenget fra 3,40 til 3,50 meter. Fordi i-MiEV hadde alt man forventet av en moderne bil som kollisjonsputer, ABS-bremser etc, ble den sammen med Citroën- og Peugeot-variantene av samme bilen en kjempesuksess. 8.466 nye ble registrert i Norge, og mange av dem ruller fortsatt på veiene.
Så langt i år er samlet småbilvolum krympet til 3,9 prosent.
I kjølvannet fulgte trillingene VW e-Up, Skoda Citigo og Seat Mii, også de små og bare 3,54 meter lange. Det hindret ikke 15.057 nordmenn å kjøpe de tre. Totalvolum for de seks el-knøttene: 23.523 biler i følge OFV.
Et tilbakeblikk til 2010 i OFV-tallene viser at småbiler/minibiler, små flerbruksbiler og små SUV-er utgjorde 21,5 prosent av samlet personbilvolum med VW Polo, Ford Fiesta og Toyota Yaris på topp.
Fem år senere falt andelen av de samme bilklassene til 15,6 prosent, men nå med Yaris som suveren vinner.
Er så interessen for de små og rimelige biler fortsatt like stor i 2024? Ikke akkurat. Så langt i år er samlet småbilvolum krympet til 3,9 prosent, borte er storselgere helt tilbake til 1970-årene som VW Polo og Ford Fiesta, og hadde det ikke vært for Toyota Yaris/Yaris Cross, hadde segmentet knapt eksistert.
Så vil tiden vise om de nye småelbilene vekker til live interessen for biler kortere enn fire meter.