Smart (til)tak fra Citroën

Citroën har funnet på en smart løsning til flerbruksbilen Berlingo: Modutop. Løsningen forvandler unødvendig tomrom til 100 liter ekstra oppbevaringsplass. Og etter hvert vil den også komme på andre modeller.

Publisert

Inspirasjonen til Modutop har Citroën fått fra interiøret i moderne passasjerfly, noe også fargen på løsningen (elfenben) bærer preg av. Løsningen er både lett (30kg) og solid. Den lyse fargen forsterker inntrykket av rommelighet. Og utformingen forbedrer sikkerheten for passasjerene samtidig som den gir mer enn nok hodeplass for alle, også de i baksetet.

Til sammen gir Modutop 100 liter ekstra bagasjeplass. Foran får du et langsgående rom, et på tvers og en CD/kassett-holder, alle utformet slik at gjenstander ikke sklir ut i fart. Sistnevnte rom har også holdere for kredittkort og penn. Til sammen gir de fremre rommene plass til 29 liter.

Over baksetet har Modutop to siderom, hvert av dem med en kapasitet på 11,5 liter og maks vekt på 5kg. Over selve lasterommet bakerst finner du en stor boks med kapasitet på 50 liter og 10kg. Når du har behov for hele lastehøyden i Berlingo kan denne delen med et enkelt håndgrep tas ut.

På utsiden er Modutop utstyrt med fem gummi kontaktstriper som går langs hele takets lengde, samt to avtakbare bøyler. Når bøylene plasseres i lengderetningen kan de bære kofferter, esker og lignende. Plassert på tvers kan du få med deg store gjenstander som for eksempel ski, sykler eller surfebrett. Når bøylene ikke brukes får de plass i den bakre innvendige boksen. Maksimal ekstravekt med Modutop er 70kg, fordelt utvendig og innvendig.

Berlingo er en moderne familiebil, og også for barn med dataspill og diskman gir Modutop fordeler. Hver av sideboksene har 12V uttak for å plugge inn elektronisk utstyr. Dessuten fordeler den varm eller kald luft fra et eventuelt klimaanlegg via tre separate dyser.

Fem store sotede takvinduer sørger for godt med lys uten at plagsom varme slipper inn. For kjøring i mørket er taket utstyrt med en kraftig lampe samt en dobbel spotlight for forsete-passasjeren og doble spotlight for hver av baksetepassasjerene.

Markedssjef Øystein Johansen i Citroën Norge forteller at Modutop vil gi et pristillegg på ca kr 8000 og at taket blir tilgjengelig som ekstrautstyr ved bestilling av nye biler i nær fremtid. Til sammenligning koster et elektrisk soltak kr 5000, så det er lite å utsette på prisen. Dessuten kan han fortelle at tilsvarende løsninger vil bli tilbudt også til andre Citroën-modeller, blant annet Picasso når den er leveringsklar på nyåret.

Berlingo vil også få en helt ny og miljøvennlig motor neste år. Motoren er på 1,6 liter, har 110hk og skal klare seg med et snittforbruk på 7,4 liter på 100km. Det tilsvarer en reduksjon på hele 17% sammenlignet med dagens 1,8-liter med 90hk.

Og, for ordens skyld, Citroën Berlingo som varebil har plass til ”statskassa”, så den kan du fortsatt kjøpe etter 1. april 2001. Som varebil får du Berlingo fra kr 107.000 og som personbil fra 158.000. Om ønskelig får du den levert med to store skyvedører i stedet for konvensjonelle sidedører bak.

Bilde: Berlingo med Modutop sett bakfra
Bilde: Modutop sett bakfra
Bilde: Modutop over for- og baksete
Bilde: Modutop sett bakfra lukket
Bilde: Citroën Berlingo med Modutop ovenfra
Bilde: Citroën Berlingo med Modutop fra siden

Av Terje Ringen – bilnorge.no

Powered by Labrador CMS