-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
XC90 på kornet
Volvo har gitt klare signaler om at deres flaggskip, XC90, skal fornyes. Her er en prototyp i sine rette omgivelser i det kalde nord.
Mens flaggskipet til Mercedes, S-Klasse, primært er bygget for Autobahn, må Volvos tåle langt tøffere påkjenninger. Hva er vel da mer naturlig enn å teste den i polare strøk på vinteren?
Selv om dagens XC90 trekker på årene regnes den fortsatt som en av de sikreste i klassen, noe som ble bekreftet av en amerikansk krasjtest utført av IIHS så sent som for et år siden.
Tradisjonsbærer
Etterfølgeren har mye å leve opp til, og den spekkes dermed med all den moderne teknologi svenskene råder over, fra avanserte materialer til avanserte systemer som skanner veien for potensielle farer.
Den godt kamuflerte bilen på bildene avslører lite med hensyn til design, men Volvo har avslørt at de vil vise tre konseptbiler som opplading til den endelige avdukingen av ny XC90.
To av konseptbilene har vi allerede møtt – XC Coupé fra årets Detroit-utstilling og Coupé Concept som sto i Frankfurt sist høst.
Firesylindret
Ved hjelp av en antydet vektreduksjon på rundt 150 kilogram kan nye XC90 bli lett nok til å kunne drives av firesylindrede motorer, selv om det nok vil skurre i en del amerikanske ører.
Men Volvo har allerede avslørt at de er i stand til å bygge firere med over 300 hk til sine mid-size modeller, så hvorfor ikke også i XC90? En plug-in hybrid vil også raskt komme på programmet – de har jo allerede en slik løsning i V60.
Ny teknologi
Når nye XC90 debuterer mot slutten av året er det rimelig grunn til å anta at den blir en av de sikreste biler som noensinne er vist. Blant utstyret vi forventer å finne om bord i bilen er:
“Pedestrian Safety” – et system som oppdager fotgjengere og andre kjøretøy og kan aktivere nødbremsing også i mørket.
“Road edge and barrier detection with steer assist” – et system som oppdager om bilen er i ferd med å forlate kjørebanen og automatisk påvirker styringen for å svinge tilbake på veien. Systemet virker også der veien mangler kantstriper.
“Adaptive Cruise Control with steer assist” – teknologi som hjelper føreren å holde bilen på veien og følge rytmen i trafikken. Systemet følger automatisk foranliggende kjøretøy.
Ny XC90 ventes til Norge i desember, noe som antyder verdenslansering på bilmessen i Paris i september.