-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Tall og trender
Sterk vekst i bilsalget
Skoda Enyaq ledet juli-racet til det gjensto få dager, så kom det en båtlast med Tesla Model Y – og kampen var avgjort. Model Y er så langt i år, og med god margin, større enn summen av Toyota bZ4X og VW ID.4, de to neste på listen.
Optimismen i samfunnet speiles i salget av nye personbiler som ved inngangen til august var opp hele 25,6 prosent til drøyt 85.000 enheter.
Akkurat som de seneste årene ligger Tesla Model Y svært godt an til å bli årets mest foretrukne modellvalg.
I følge OFVs månedlige statistikk leder også Tesla merkekonkurransen, men med mindre margin til Volkswagen enn i fjor.
Vekker oppsikt
Mer oppsiktsvekkende er likevel at de kinesiske merkene biter stadig kraftigere fra seg og endte med 18,8 prosent av volumet i juli.
Her er ikke Kina-bygde biler til europeiske merker regnet med.
De tre merkene MG, BYD og Xpeng forsynte seg med 14 prosent. Det betyr igjen at både MG og BYD var inne på ti-på-topp listen og BYD Sealion 7 endte på fjerdeplass i juli, merkets beste plassering i Norge noensinne.
Akkumulert er Kina-andelen fortsatt bare 13,2 prosent, men det kan raskt endre seg.
De fossile bilene er nå nærmest ikkeeksisterende i månedstallene og for første gang i norsk bilhistorie passerte elbilene i juli 97 prosent av samlet bilvolum.
Av 9.563 personbiler utgjorde de fossile kun 262 hvorav bensinbilene bare 25.
Ladehybridandelen falt til under én prosent, ned fra rundt 20 prosent noen år tilbake. Salgsfallet forklares med skjerpede engangsavgifter.
Akkumulert nærmet elbilandelen i årets sju første måneder seg 92 prosent.
Toyota taper terreng
Toyota, som enn så lenge kun har en elbil som genererer volum, som nærmest er enerådende på hybride biler og i tillegg har solgt ladehybrider i stort volum, står derfor tilbake til taper.
Andelen bilkjøpere som velger modeller med drift på alle hjul økte igjen og endte på hele 81 prosent i juli.
Importen av brukte personbiler befinner seg fortsatt et beskjedent nivå med 681 enheter i forrige måned. Bruktimporten utgjør bare 6,6 av samlet antall nyregisteringer.
Nøkkeltall juli 2025 (juli 2024)
*
Totalvolum 9 563 (+ 48,1 %)
*
Elbiler: 97,3 % (91,9 %)
* Ladehybrider: 1.0 % (2,4 %)
*
Dieselbiler: 0,9 % (2,5 %)
*
Hybrider: 0,6 % (2,5 %)
* Bensinbiler: 0,3 % (0,7 %)
*
4x4: 81,0 % (80,4 %)
*
Eierskifter: 44 907 biler (+ 2,0 %)
*
Bruktimport: 681 biler (+ 9,5 %)
TOPP 20 MODELLER
Juli 2025 | Januar - juli 2025 | ||||
1. | Tesla Model Y | 715 | 1. | Tesla Model Y | 11 721 |
2. | Skoda Enyaq | 574 | 2. | Toyota bZ4X | 5 093 |
3. | Volkswagen ID.4 | 408 | 3. | Volkswagen ID.4 | 4 331 |
4. | BYD Sealion 7 | 380 | 4. | Volkswagen ID.7 | 3 370 |
5. | Volvo EX40 | 310 | 5. | Volkswagen ID.3 | 3 210 |
6. | Volkswagen ID.7 | 295 | 6. | Nissan Ariya | 3 060 |
7. | Toyota bZ4X | 292 | 7. | Skoda Enyaq | 2 634 |
8. | Volvo EX90 | 285 | 8. | Volvo EX30 | 2 164 |
9. | Volkswagen ID.3 | 257 | 9. | Tesla Model 3 | 2 120 |
10. | Ford Explorer EV | 255 | 10. | BYD Sealion 7 | 1 897 |
10. | Xpeng G6 | 255 | 11. | Volvo EX40 | 1 651 |
12. | Nissan Ariya | 252 | 12. | Ford Explorer EV | 1 650 |
13. | Skoda Elroq | 248 | 13. | BMW iX1 | 1 630 |
14. | BMW iX1 | 224 | 14. | BMW 4/M50 | 1 458 |
15. | MG4 | 210 | 15. | Audi Q6 e-tron | 1 429 |
16. | MGS5 | 201 | 16. | MG4 | 1 369 |
17. | Volvo EX30 | 195 | 17. | Audi Q4 e-tron | 1 361 |
18. | Mercedes-Benz EQB | 176 | 18. | Volvo EX90 | 1 285 |
19. | Kia EV3 | 163 | 19. | Xpeng G6 | 1 271 |
20. | Audi Q4 e-tron | 158 | 20. | Hyundai Kona | 1 177 |
Totalt | 9 563 | Totalt | 85 005 |
FOSSILBILER - INKLUDERT LADEHYBRIDER
Juli 2025 | Januar - juli 2025 | ||||
1. | Toyota Yaris Cross | 48 | 1. | Toyota Yaris Cross | 1 096 |
2. | Toyota Rav4 | 34 | 2. | Volvo XC90 | 382 |
3. | Skoda Kodiaq | 24 | 3. | Toyota Rav4 | 367 |
4. | Mercedes-Benz Vito | 23 | 4. | Mercedes-Benz Vito | 331 |
5. | BMW X5 | 12 | 5. | Volvo XC60 | 313 |
6. | Porsche Cayenne/Coupe | 12 | 6. | Toyota Yaris | 286 |
7. | Mercedes-Benz Sprinter | 10 | 7. | Mitsubishi Outlander PHEV | 257 |
8. | Mercedes-Benz E-klasse | 8 | 8. | Skoda Kodiaq | 236 |
9. | Volvo XC60 | 8 | 9. | MG HS PHEV | 161 |
10 | Volvo XC90 | 8 | 10. | Toyota Corolla Cross | 141 |
Totalt | 262 | Totalt | 4 963 | ||
Kilde: OFV |