-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Tata fornyer mellomklassen
Jeg skal ikke overdrive og si at verden har ventet i spenning på kodenavn Falcon 4 og Falcon 5 fra Tata. Men nå er de her, som produksjonsklare biler på utstillingen i Delhi.
Tata overrasket i sin tid hele verden med mikrobilen Nano.
Deretter overrasket de seg selv med at den ikke ble noen suksess. Ikke bare at den ikke ble en suksess, forresten, den ble nærmest en fiasko.
Men fabrikken har holdt fast ved konseptet, bilen er sakte og sikkert blitt oppgradert og det siste, også det fra bilutstillingen i Delhi, er at den har fått en bitte liten dieselmotor langt der bak.
En turbo-twin på 800 ccm og med 45 hk. Det er en håndfull mer enn både bensin- og LNG-utgaven har. Et sertifisert forbruk på 0,25 liter/mil vil gjøre denne til den magreste forbrukeren på fire hjul i India.
Bolt og Zest
Men det var ikke det dette skulle dreie seg om. Nå viser det seg at de prosjektene som ble kalt Falcon 4 og 5 internt, dukket opp som Bolt og Zest på Auto Expo i Delhi.
Den første er en hatch, den andre er en notch, der notchen bare er en veldig beskjeden antydning til utvekst bakerst.
Den eneste andre forskjellen jeg kan se foreløpig, er at Zest står på 16 tommere (der Bolt nøyer seg med 15) og har mulighet for automat. Pluss at dashbordet har litt mer skjerminfo enn på Bolt.
Begge de nye bilene er bygget på en oppdatert versjon av Tatas X1 plattform, som Indica Vista har vært bygget på, frem til nå.
Det er også åpenbart at fabrikken har gjort det de kunne for at de nye bilene ikke bare skal oppfattes som en oppdatert Vista. Det ser ut som alt av utvendige plater er nye, og det hele kan nok vekke minner fra Auto Expo 2012 da de viste sin Manza konseptbil
Strategisk mål
Det ser også ut som de to modellene er identiske helt til bak dørene og selv med notchen sin holder Zest seg under den kritiske 4 meters lengden. 3995 millimeter har konstruktørene klart å holde den innenfor.
Dette er biler som skal konkurrere med indiske utgave av internasjonale merker (hørt om Honda Amaze før?), og det virker som om Tata legger vekt på at deres nye skal utstyres med mengder av «først-i-segmentet».
Harman infotainment system står på utstyrslisten, Bluetooth med stemmegjenkjenning, og tekst-til-tale også. Fartsavhengig elektrisk servo, ABS med stabilitetskontroll, og et chassis som er finstemt av Narain Karthikeyan.
Narain hvem?
Det fortelles at han har kjørt Formel 1 en gang.
Dessuten, får vi vite, stammer designen fra selskapets designkontorer i Birmingham, Torino og hjemme i India.
Det hørtes, med all respekt, ut som masse innsats for noe ikke-veldig-overveldende.