-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
MyCar:
Innkjøper
SpaceX på hjul
Hvor kommer Tesla fra?
Hvor kommer barna fra er et spørsmål som er forholdsvis enkelt å svare på. Hvor kommer Tesla fra, er ikke fullt så enkelt.
Oppkomlingen Tesla – som utrolig mange fremdeles ikke tar på alvor – har produksjonsanlegg som dekker 2,8 millioner kvadratmeter. Si at en 28 kvadratmeters leilighet/hybel i Oslo koster 4 millioner kroner kan du regne ut en slags antatt verdi selv.
I tillegg sysselsetter de mer enn 70.000 personer. La oss si en norsk gjennomsnittslønn på 40.000 kroner per måned, så får du et visst inntrykk av den størrelsen også.
Nå hører det med til historien at ikke alle produserer biler, noen produserer for eksempel solceller, og noen jobber på Gigafabrikker og setter sammen celler.
Men biler – en kapasitet på godt over to millioner per år – er fremdeles hovedproduktet.
Rask progresjon
De produseres fire steder i verden.
Fremdeles i California selvfølgelig, der det hele startet, og hvor kapasiteten er 750.000 hvert år.
Så har de en fabrikk i Shanghai. Den historien forteller litt om hvordan Tesla jobber: De begynte å bygge i januar 2019, båndene begynte å bevege seg i oktober samme år og de første produksjonsbilene trillet ut i desember. Kapasitet 750.000 biler/år.
Da hadde Elon Musk allerede vært i Tyskland og mottatt Goldenes Lenkrad og fortalt om en kommende fabrikk rett utenfor Berlin. Den skulle bygge batterier.
Det ble det fort en endring på, det skulle komme biler derfra. Litt planleggingshikk, miljø og slike bagateller – men i januar 2020 var man i gang, oktober 2021 var fabrikken ferdig, mars i fjor var produksjonen i gang. Kapasitet 375.000 biler/år.
Doblet på hjemmebane
For et par år siden syntes Musk California ikke var gjestfrie nok, så han flyttet store deler av operasjonen til Texas. Selvfølgelig ble det fabrikk der også. Der startet de byggingen i juli 2020, og de første Y-modellene forlot båndet mens vi fremdeles skrev 2022. Kapasitet 250.000 biler /år.
Det er en rekke andre produksjonsenheter spredt rundt omkring og det kommer garantert til å bli flere bilfabrikker. Lokale interesser – i det siste er det Tyrkia og India som har vist seg – står i kø for å gjøre seg lekre.
Det er tragisk å tenke på at da en meget fersk Tesla banket på døren til Th!nk i Aurskog og spurte om samarbeid, fikk amerikanerne et nei takk, fordi de ikke trodde på prosjektet.
La meg legge til at prosjektet vi ikke trodde på til nå (17. september 2023) har bygget og solgt mer enn fem millioner batterielektriske biler siden den første Roadster i 2008.
Ustoppelig?
Ingen andre er i nærheten, og BYD skal jobbe svært hardt før de drar forbi.
Det tok riktignok Tesla 12 år, til mars 2020, før de passerte den første millionen, men så økte takten. 18 måneder senere: to millioner. 11 måneder, tre mill. og så tok det sju måneder å runde nummer fire mill.
Det betyr at Tesla har bygget mer enn fire millioner elbiler på de tre siste årene. Mer enn halvparten av dem kom fra Shanghai.
Det kinesiske miraklet er ikke utelukkende kinesisk.