-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS

SpaceX på hjul
Hvor kommer Tesla fra?
Hvor kommer barna fra er et spørsmål som er forholdsvis enkelt å svare på. Hvor kommer Tesla fra, er ikke fullt så enkelt.
Oppkomlingen Tesla – som utrolig mange fremdeles ikke tar på alvor – har produksjonsanlegg som dekker 2,8 millioner kvadratmeter. Si at en 28 kvadratmeters leilighet/hybel i Oslo koster 4 millioner kroner kan du regne ut en slags antatt verdi selv.
I tillegg sysselsetter de mer enn 70.000 personer. La oss si en norsk gjennomsnittslønn på 40.000 kroner per måned, så får du et visst inntrykk av den størrelsen også.
Nå hører det med til historien at ikke alle produserer biler, noen produserer for eksempel solceller, og noen jobber på Gigafabrikker og setter sammen celler.
Men biler – en kapasitet på godt over to millioner per år – er fremdeles hovedproduktet.
Rask progresjon
De produseres fire steder i verden.
Fremdeles i California selvfølgelig, der det hele startet, og hvor kapasiteten er 750.000 hvert år.
Så har de en fabrikk i Shanghai. Den historien forteller litt om hvordan Tesla jobber: De begynte å bygge i januar 2019, båndene begynte å bevege seg i oktober samme år og de første produksjonsbilene trillet ut i desember. Kapasitet 750.000 biler/år.
Da hadde Elon Musk allerede vært i Tyskland og mottatt Goldenes Lenkrad og fortalt om en kommende fabrikk rett utenfor Berlin. Den skulle bygge batterier.
Det ble det fort en endring på, det skulle komme biler derfra. Litt planleggingshikk, miljø og slike bagateller – men i januar 2020 var man i gang, oktober 2021 var fabrikken ferdig, mars i fjor var produksjonen i gang. Kapasitet 375.000 biler/år.
Doblet på hjemmebane
For et par år siden syntes Musk California ikke var gjestfrie nok, så han flyttet store deler av operasjonen til Texas. Selvfølgelig ble det fabrikk der også. Der startet de byggingen i juli 2020, og de første Y-modellene forlot båndet mens vi fremdeles skrev 2022. Kapasitet 250.000 biler /år.
Det er en rekke andre produksjonsenheter spredt rundt omkring og det kommer garantert til å bli flere bilfabrikker. Lokale interesser – i det siste er det Tyrkia og India som har vist seg – står i kø for å gjøre seg lekre.
Det er tragisk å tenke på at da en meget fersk Tesla banket på døren til Th!nk i Aurskog og spurte om samarbeid, fikk amerikanerne et nei takk, fordi de ikke trodde på prosjektet.
La meg legge til at prosjektet vi ikke trodde på til nå (17. september 2023) har bygget og solgt mer enn fem millioner batterielektriske biler siden den første Roadster i 2008.
Ustoppelig?
Ingen andre er i nærheten, og BYD skal jobbe svært hardt før de drar forbi.
Det tok riktignok Tesla 12 år, til mars 2020, før de passerte den første millionen, men så økte takten. 18 måneder senere: to millioner. 11 måneder, tre mill. og så tok det sju måneder å runde nummer fire mill.
Det betyr at Tesla har bygget mer enn fire millioner elbiler på de tre siste årene. Mer enn halvparten av dem kom fra Shanghai.
Det kinesiske miraklet er ikke utelukkende kinesisk.