Bajaj R60
Bajaj R60
Bajaj R60

Utfordrer Nano

Nå skal Tata Nano få en konkurrent på hjemmemarkedet. Bajaj kommer med sin R60.. Og selvsagt bruker de den indiske bilutstillingen i Delhi som lanseringsplattform.

Publisert Sist oppdatert

De av dere som fulgte med på årets julekalender vil selvfølgelig huske Bajaj. En av verdens største produsenter av to- og trehjulinger som i kalenderen dukket opp som en glad trehjulstaxi-pusher.

Les mer her

Jeg uttrykte forbauselse over at firmaet het Bajaj Auto, uten at det var noen firehjuling så langt øyet kunne se. Hvilket bare viser hvor dårlig hukommelsen er blitt.

Hadde jeg gjort det ekstra dramatisk kunne jeg selvfølgelig sagt at verden har holdt pusten mens den har ventet på denne modellen.

Hvilket selvfølgelig ikke er sant, men det som er sant er at deler av verden så konseptutgaven for denne bilen allerede for fire år siden. På den samme utstillingen.

Hvorfor det har tatt så lang tid å få frem denne modellen, er ikke godt å si, vi snakker jo ikke akkurat rakett-teknikk her.

Ensylindret, vannavkjølt motor, 200 ccm og litt over 20 hk. 275 cm lang, 131 cm bred (der snakker vi nesten motorsykkelmål) og 165 cm høy, med en svinradius på 3,5 meter. Den veier heller ikke mye, ca. 400 kg.

Men det er ikke noe i disse tallene som forklarer modellbetegnelsen. R 60 betyr R = Rear (hekkmotor) og 60 er CO2 utslippet i g/km. Det tilsvarer rundt 0,25 liter bensin/mil. Magert. Den kan forresten også leveres som CNG-brenner.

Interiøret er også magert med layout enten som 2+2 seter, eller 1+3, med stor benk bak. I tillegg til fire små personer finnes det også plass for snaue 100 liter, hvis det er lettpakket, for da inkluderer vi rommet under setene.

Med en pris på rundt 1700 euro snakker vi Nano-terreng, men i motsetning til Tataen vil denne også kunne leveres i en «nytte»-utgave slik at den kan brukes som en Tuk-Tuk taxi, men denne gangen på fire hjul.

Det har vært mye snakk om at Renault skal hjelpe Bajaj med å få frem en ULC (ultra low cost) bil. Men Bajaj hevder at utstillingen vil være første anledning for noen fra Renault til å se den nye bilen deres.

Samtidig med at denne konkurrenten dukker opp forteller Tata om den største kampanjen noensinne på det indiske markedet. 140.000 Nano-modeller, nesten alle som har vært bygget siden produksjonen startet i oktober 2009, skal få en ny startmotor.

Det som er spesielt er at dette er ikke noen tilbakekalling. Ingen har klaget på de eksisterende starterne, og det har ikke vært noen problemer med dem. Men den nye er bedre, så her snakker vi om ren oppgradering. Som Tata skal bruke rundt 20 millioner dollar på.

Powered by Labrador CMS