-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Verdens raskeste? Sønn av Königsegg
Wysstec er ikke det firmaet du oftest møter i Genève-utstillingen, uansett hvor sveitsisk det er. De har allerede bak seg Caroline, verdens nest raskest akselererende gatebil, som het – av alle ting – Caroline. Nå har de bygget det som kanskje er verdens raskeste.
Nå har Wysstec, som heter LeBlanc når de bygger biler, kommet med en ny modell som heter Mirabeau – oppkalt etter en av de mest berømte svingene på GP-banen i Monaco.
Bilen er grei nok, hva oppskriften angår. Le Mans type karosseri, alt, pluss litt til i moderne materialer, justerbar push/pull-opphengning av Standard Gateracer typen og adekvate aerodynamiske tendenser.
Spennende blir det først når vi kommer til maskin-avdelingen. For her har de hentet Ford-motoren fra Sverige, etter at den har vært til behandling hos Königsegg-trimmerne. Riktignok heter det at i Mirabeau har den 600+ hester, men poenget er jo at i CCR-utgaven, som ble brukt da svenskene satte Guinness-rekord som verdens raskeste bil, produserte den litt over 800 hester.
Tilsvarende spesifikasjoner for Mirabeu, og du begynner virkelig å snakke. For bilen veier, på tross av 215 kg drivlinje, bare 812 kg. Det er 300 kg mindre enn Königsegg, nesten 600 kg lettere enn en Enzo Ferrari og halvparten av hva en Bugatti Veyron kommer til å veie.
Med luftmotstand og frontareal på nivå med de beste burde denne kunne knuse alt, både hva aks og toppfart angår. Spørsmålet er bare om Königsegg vil avlevere en slik motor til sine sveitsiske kunder, og dermed bli en fartsrekord fattigere.
På den annen side er det vel sjanser for at Bugatti kommer til å sette en sann verdensrekord, kjappere enn Eggets nesten 388 km/t. Da kan det jo være av interesse å sørge for at LeBlanc tar akkurat den tittelen tilbake, under full FIA-kontroll. For Königsegg vil jo i så fall i det minste være med på fremdriftsiden.
Hvis du er interessert så har Wysstec en pris på bilen: 478.000 euro, og 52.000 ekstra dersom du vil ha den med den halvautomatiske gearkassen.
Røverkjøp, spør du meg. Dauer-bilen kostet fra 800.000 dollars hvis jeg husker riktig, og med 50 eksemplarer var den jo ikke en gang i nærheten av eksklusiv.